Har en RAV4 -02 4wd 150hk bensin, man. vxl. Bilen har nu gått 24 500 mil.
Den har genomgått stor service vid 15´mil. Sen mindre service vid 2´ mils intervall. Nu körs den 1000 mil per år.
För typ 3 år sen började den knattra lite väl mycket. Min verkstad menade att ventilerna knackar, att jag borde byta motorolja oftare.
Motorolja byttes och knackningarna minskade något. Men nu börjar verkstan luta mot att det är kamkedjan som kanske är lös. Och då byta spännare men även kedjan när man nu ändå har öppnat det.
För motorn måste ju tas ur för att det ska kunna genomföras. I samband med det märkte de även att min koppling är tungtrampad, vilket jag inte tycker.
En sak jag märker är att ettan och backväxeln kan vara svåra att få i när bilen är kall. Men de händer sällan, 2-3 ggr i månaden.
En annan grej som har dykt upp för typ ett år sen är att bilen gungar, svagt ryck framåt när ettan läggs i, då kopplingspedalen ännu är helt nedtryckt. Detta händer ofta, nästan vid varje körning, både kall som varm bil.
Annars tycker jag kopplingen funkar bra. Men tyvärr när man ska backa med släp så börjar kopplingen fort och lukta för den vill backa så fort.
Verkstan tycker jag bör utföra kamkedjebyte och kopplingsbyte samtidigt då motorn måste lyftas ur. Verkstan har gett en ungefärlig kostnad på 15-20 tusen kr (delar + arbete).
Vad blir frågan då ? Kan man veta att det är kamkedjan som är dålig. Eller kommer ljudet att kvarstå efter ev. byte ? Kopplingen är säkert sliten, bara inte växellådan är det också ?
En kompis sa att jag skulle skruva själv, men jag har inget tålamod. Bilen är annars i mycket fint skick, ingen rost.
Om någon har något smart och säga så är ni välkomna !