Avensis med kyl/värme-problem

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av GT4-R »




Kanske tips
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Nu har Time Sert Kittet kommit och jag har spenderat helgen med att borra och gänga i motorblocket. De tre bakre mittersta samt den främre mittersta gängan var defekta. I lördags monterade jag toppen, bad en bön innan, och visst gick det bra. Inga bultar som slirade här inte. Igår kämpade jag med att få på kåpan som täcker kamkedjan, inte många millimeter luft där inte. Efter många testförsök lyckades jag få dit den utan att smeta bort den flytande packningen. Skruvade på alla bultar och såg sedan till min stora fasa att jag glömt montera den taggiga skivan ska sitta på vevaxeln (den stora med ett F). Har spenderat morgonen med att riva ner kåpan igen och göra allt rätt. Förhoppningsvis har jag lyckats starta bilen innan veckan är slut. Håller er uppdaterade.

PS nu har jag ett Time Sert kit till salu för den av er som har samma problem som jag haft DS
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av Bempa »

Kul med framsteg :) Ska bli intressant att höra hur uppstarten går. :D
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Börjar närma mig slutet och behöver hjälp. Insugsgrenröret har en smal vacumslang som går upp till någon elektrisk manick dit även en lika smal vacumslang går från mellanplattan (den som sitter mellan insugsgrenröret och toppen). Det finns även en kort insugsslang som jag inte vet var den ska sitta. Behöver alltså hjälp med en sprängskiss eller monteringsanvisning för vacumslangarna. Tacksam för hjälp så jag kan starta bilen utan att få felkoder.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av Bempa »

Japan-parts.eu är en bra sida. Där får du fram reservdelssprängskisser. Du kan slå in ditt chassinr där så blir det helt säkert rätt skisser :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Uppdatering! Har monterat ihop allt och bett en bön. Bilen startade till min stora förtjusning men tyvärr så går den fortfarande ojämnt. Känns nästan som att den missar på tändningen. Ska koppla upp den mot dator och se vad jag får för felkod. Hoppas bara inte jag missat ställa kedjan rätt så jag missat en kugge! Tyvärr nackdelen med att någon annan demonterar bilen och så får man alla delar i bagageutrymmet. Mekanikern som demonterade toppen hade märkt med penna var kamkedjan skulle sitta. Han påstår att han inte hittade de gula markeringarna. I värsta fall får jag riva ner kåpan igen och göra om allt från början.

Någon som vet ifall det på Toyota är så att den inte startar om man ställt tändningen en kugge fel? Tydligen så är det så på vissa bilar har jag hört. Ska tilläggas att jag inte hör något rassel eller konstigt ljud från motorn. Den tickar på fint men går inte helt 100. Återkommer efter felsökning.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Min misstanke stämde! En kugge fel på insugskammen! Har börjat riva igen. Denna gången ska jag minsann få rätt på eländet. Har själv tagit reda på hur jag ska göra och denna gången ska jag göra rätt. Hoppas bara vädret är på min sida till helgen. Återkommer när allt förhoppningsvis är klart.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av Bempa »

Skönt att du hittade felet, men lite smådrygt att behöva riva igen! va försiktig bara så du inte lyckas låsa VVT-i drevet, men det har du säkert koll på :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Låsa VVTi-drevet? Nu gjorde du mig nervös. Förklara gärna så jag vet vad jag ska se eller känna efter när det är dags.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av Bempa »

VVti-drevet skall kunna röra sig fram och tillbaka, om man vrider det för mycket så kommer det låsa sig. Då blir det stumt. Då får man lov att skruva isär drevet för att återställa det. Finns massor med Youtube-klipp på hur man återställer dessa drev. Så det är ingen fara på taket om det råkar bli så. Dock så är det femkantiga skruvar har jag för mig. Så det är inge kul att hitta hylsa som passar för att skruva isär det
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar