Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Mikstra
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 07 nov 2018, 10:42:57
Bilmodell: Toyota Avensis Diesel
Årsmodell: 2012
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sweden

Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Inlägg av Mikstra »

Jag har haft bilen inne på toyota för felsökning och de har kommit fram till att turbon är trasig och behöver bytas. Det var inte billigt men en kollega som jobbar mycket med sina bilar (Han har renoverat en Celica bland annat) tyckte att det priset jag fick på Toyota var på tok för högt. Är det någon som har bytt turbo på verkstad? Kan ni i så fall säga vad ni betalade? Vad är rimligt?

Jag ska be att få en "arbetsorder" på vad dom tänkt göra sen ska jag kolla vad andra verkstäder tar betalt för samma jobb. Något jag behöver tänka på?

Någon som har någon information?

*EDIT* Glömde skriva att bilen gått 13500 mil ungefär.

Bilfakta:
Fabrikat: TOYOTA T27
Typ: T27
Färg: MBLÅ
Fordonsslag: PB
Fordonsslagsklass: I
Fordonsår: 2012
Fordonskategori EU: M1
Drivmedel 1: DIESEL
Motoreffekt, kW: 91,0
Effektnorm: EG

// Micke
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Inlägg av Glenn »

Det första jag tänker på vid turboras är VARFÖR den rasade..

Är det en modell som brukar paja ungefär vid det miltalet ? ..eller är det så att det var andra problem som ledde till raset, exempelvis koksade oljeledningar, eller kanske dålig oljepump eller vad det nu kan vara.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Mikstra
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 07 nov 2018, 10:42:57
Bilmodell: Toyota Avensis Diesel
Årsmodell: 2012
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sweden

Re: Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Inlägg av Mikstra »

Hej,

Jag har nu fått en specifikation från Toyota:
Felsökt enligt manual. Felkod P0046. Gränsvärden för laddtrycksventil är utanför gränsvärdena. Gjort aktivt test på stegmotorn och den reagerar inte som den ska. Liknande fall med den felkoden har resulterat i byte turbo. Dom vill byta Turboaggregatet, packning samt olja.

Det låter lite oklart vad felet är så jag funderar på om jag inte borde skicka in turbon på reparation (om nu det är problemet). Vid en reparation skulle de se just VARFÖR den gått sönder.

Summan är 15500 för arbete (inkl utförd felsökning)
Turbo 8500
Packningssats + packning 1800
Olja 800

Inkl moms blir ovan ungefär 35000.

// Micke
Oliven
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 20 okt 2018, 20:06:27
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 5
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige

Re: Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Inlägg av Oliven »

Du har inte skrivit något om hur bilen är servad. Jag tycker ju det låter som lite mil för att turbon ska rasa. Nu har jag iofs ingen koll på om detta är ett vanligt problem på dieslarna.

Sen kan jag tycka att det är lite diffust att döma ut turbon P.g.a en felkod. Läckage på den trycksatta delen borde kunna ge samma fenomen att man inte kommer upp till laddtrycksventilens gränsvärden.

Angående materialpriserna så tycker jag de inte verkar så höga, 8500kr för en originalturbo låter ju inte så farligt. Däremot när det kommer till timkostnad så brukar originalverkstäder vara hutlösa....
NizmO
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 sep 2018, 09:52:54
Bilmodell: Honda Civic Type-R
Årsmodell: 2016
PostOrt: Söderköping

Re: Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Inlägg av NizmO »

Inte insatt i hur det ser ut i denna men jobbar själv som tekniker för ett tyskt premiummärke och byttes ett tag en del turbos från så låga mil som 4.000mil pga laddtrycksställaren.

Som originaldel har man oftast inget val än att byta komplett turbo men kan gå att lämna iväg den för att få laddtrycksställaren bytt (turbon är oftast ok), värt att ta kontakt med turborenoveringsfirmor för offert om det finns delar.

Låter lite dyrt för bytet men sitter turbon illa till kan det ju springa iväg, vi tog nog kring 22 - 25.000:- tot. för material och arbete.
Kör ej Toyota men en fan av alla japanska märken.
Min fru kör Toyota Corolla T-sport.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Inlägg av Glenn »

Vad är det för stegmotor det pratas om ? hur funkar laddtrycksstyrningen på den där ? knappast via en vanlig vaacumstyrd actuator som styr en wastegateport då antar jag ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Inlägg av cheetah1 »

Glenn skrev: mån 12 nov 2018, 00:54:07 Vad är det för stegmotor det pratas om ? hur funkar laddtrycksstyrningen på den där ? knappast via en vanlig vaacumstyrd actuator som styr en wastegateport då antar jag ?
Nä, men inte så långt ifrån. Wastegaten är styrd av en stegmotor (i princip en motor som kan gå till en specifik position och hålla den väldigt noga) som får sin signal fån ECU:n, så ECU:n kan styra laddtrycket med stor precision.
Mikstra
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 07 nov 2018, 10:42:57
Bilmodell: Toyota Avensis Diesel
Årsmodell: 2012
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sweden

Re: Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Inlägg av Mikstra »

Hej,

Bilen är servad enligt serviceboken på Toyota.

Jag är lite orolig att man byter Turbon utan att veta varför den gick sönder (om den nu är sönder) och så går den sönder igen efter x antal mil. Jag har varit i kontakt med en firma som renoverar turbosar och det skulle kosta 5800 ungefär och då får jag 3 års garanti på den samtidigt som dom ser just varför den gått sönder.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Inlägg av cheetah1 »

Det låter ju onekligen mycket vettigare om du är kapabel att skruva av och på den själv. Kan tyckas låta dyrt, men man får ha i åtanke att det är en maskin som snurrar med över 100 000 varv per minut där hälften under maxbelastning kan vara uppåt 600 grader varm medan andra halvan kan vara neråt omgivningstemperatur, så det ställer vissa krav på kvalitet på lager och precision på jobbet, och tänker man på att en arbetstimme på mitt jobb kostar kunden 550 plus moms, vilket vad jag har förstått är billigt jämfört med exempelvis bilverkstäder, så är det inte så långsökt med det priset tycker jag.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Inlägg av Glenn »

När jag jobbade med bilar 1994 så debiterade vi 800:-/h till kund, det var inte ren bilmek utan mer specialiserat men ändå.

Jag hade nog hellre renoverat för 5800 än köpt ny för 8500..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar