Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Inlägg av Spiidfriik »

Bild
Igår blev det skärselden hos bilprovningen (som det hette en gång i tiden). Det blev även första provturen, vilket visade sej inte vara helt optimalt, för jag konstaterade snart att varken blinkers eller tuta fungerade. Fick även anmärkning på att parkeringsljusen fram inte fungerade och för hög lambda på förhöjd tomgång.
Har kollat alla säkringar jag hittar och bara tutsäkringen var trasig. Ohmade alla för att vara säker. Hittade även två hängsäkringar (glas!) som var hela. Misstänker att felet har med larmet att göra, för det har också lagt av. Men jag hittar inte larmboxen. Än.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Inlägg av Glenn »

Du kunde inte ha provat blinkers och tuta utan att provköra ? ;) ..eller parkeringsljus ? :D

blinkers låter väl logiskt att det har med larmet att göra då de flesta larm är kopplade till blinkers.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Inlägg av Spiidfriik »

Absolut! Men dels så funkade ju de grejerna tidigare och dels blev det väldigt hastigt bestämt, med en timme till godo för div fix, så det hanns inte med.
Nåja, det är nu utsorterat. Tutan var säkringen, blinkersen var att jag inte kopplat in varningsblinkknappen (stön!) och parkeringsljusen har hoppat igång av sej själva. Verkar vara billiga led...
Larmet har jag fortfarande inte hittat och lambdan har jag inte brytt mej i. Nytt bränsle gjorde stor skillnad på prestandan iaf, nu spinner den hela trean. Ska köra med den ett tag och sen kolla den i min fyrgasmätare.
Bild
Bild
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
Jonssown
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 03 feb 2018, 12:40:14
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Mora
Land (Country): Sverige

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Inlägg av Jonssown »

Kul projekt, ska följas.
Har du planerat att köra bilen året om, eller bara som en sommarbil?
Tyckte även att jag skymtade TRD-stötdämpare på en bild ett par sidor bakåt. :wtf:
Toyota Celica GT-Four ST205 (EU-Spec) - 1995
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Inlägg av Spiidfriik »

Mja, den kommer nog mest att gå vintertid faktiskt. Iaf nu. Tanken är ju att köra Skyline på somrarna.
Jag vet faktiskt inte vad det sitter för dämpare (ej coilovers) på den, men fjädrarna är gröna så de lär väl iaf vara Tein. Så mycket kan jag säga att den går mycket bra efter vägen, fast och fin, utan att vara jobbig.

Sorterade ut p-ljusen, det var både skräp-led OCH riktigt risig inkoppling. Såg också att bara ena hornet var inkopplat, så jag städade upp den elen också och nu tutar den i tvåton igen.

Motorn går helt fantastiskt sött, även för att vara en Toyota! Och jag är väldigt nöjd med hur fälgarna blev.
Bild
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Inlägg av MartZink »

Måste vara en underbar vinterkämpe, är det limited slipp diffspärr fram och bak?
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Inlägg av Spiidfriik »

Mycket underhållande vinterbil! :D
Öppen diff fram, visco i mitten och Torsen bak. I praktiken beter den sej överstyrt utom om det är tokhalt. Men inte lika överstyrd som en 4wd BMW före x-drive, de är så överstyrda att det blir svårt att använda fyrhjulsdriften till att begränsa sladdvinkeln. Jag tycker det är lättare att läsa Celican, den är mer direkt och konsekvent.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Inlägg av Spiidfriik »

Jag har nu kört den varje dag sen jag fick fart på den och den går väldigt bra! Hade inte förväntat mej att den skulle knuffa så här pass! Allt slit med ständiga motgångar i 4 månader (!) känns nu värt. Skönt! :D

Måste dock justera länkaget på kopplingspedalen så den tar längre upp. Och fixa larmet.

Har konstaterat att pumpen till chargecoolersystemet inte startar som den ska. Har felsökt och komponenterna fungerar enskillt, men inte tillsammans. Har dock inte mätt vid ECUn än. Fulbyglade relät så pumpen går konstant när tändningen är på och då uppstod ett nytt problem. Den går på boost cut om jag får fäste. Antar att det är boost cut iaf. Ladd runt 1,2.

Har fått ording på stereokablaget och fått fart på speldosan. Högtalarna ska vara utbytta och högtalarkablarna är det definitivt. Men det behövs mer bas och kanske även ett externt slutsteg. Har köpt två 12or och ett lite värre steg till dem. Ska skräddarbygga en låda med hjälp av vänner. :thumbup:

Bild
Har köpt en anpassad mätarhållare för 3 mätare. Den behöver lite jobb för att få ok finish, men kommer nog att bli riktigt bra när den är färdig!

Bild
Blir Lambda, oljetemp och kanske oljetryck.

Chansade och köpte en universal mätarhållare för A-stolpen för min 60mm laddtrycksmätare (som troligen inte ryms i ovanstående trippelhållare som är gjord för 52mm mätare). Men den passar inte alls! Måste vara gjord för A-stolpen på en buss... :roll:

Bild
Har fulmonterat laddmätaren ovanför stereon så länge (1-din stereo i 2-din uttag). Oklart hur jag gör med den framöver. (vet inte varför bilden har trillat omkull)

Gasfjädrarna till bakluckan är slut. De är onödigt dyra hos Toyota och jag hittar inte pirat inom EU, så jag har beställt universal fjädrar och övre kulfästen. Får flytta över de nedre fästena och göra lite special, men det kommer att bli bra! :thumbup:

Bild
Har satt gasfjädrar på huven också, hatar huvpinnar! Köpte ett bolt on kit som faktist passade rakt av. :o

Bild
Sitter en djup ratt vilket jag inte gillar. Ska byta till en platt OMP Quadro som har legat i sin låda sen jag köpte den för typ 15år sen. :shock:

Bild
I samma veva tänker jag byta rattspakar till eurospec. Men när jag tog fram dem igår såg jag att de har ställbar intervall. Det har inte min bil. Har jag riktigt tur sitter den elektroniken i själva spaken.

Bild
Det sitter i vart fall elektronik i spaken. Blir spännande att se för jag har stört mej lite på att intervallet inte är justerbart.

Funderar även på att korta stänklapparna, för de skrapar i marken stup i kvarten. De är tydligen inte anpassade för vinterbruk.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Inlägg av Glenn »

Hmm, jag har ställbart intervall både i min ST202 '94 och ST205 '96, trodde faktiskt alla hade det.

Nice med apeximätare, jag har likadana för laddtryck och EGR liggandes som jag tänkte sätta i min ST205 i A-stolpen, måste bara fixa en DP med uttag för EGR också.. och sen vore det nice med en oljetempmätare..

Angående dämparna så är dom slut i min ST202 också, vilket gör att dom inte funkar alls på vintern, men okej på sommaren.. konstaterade också att dom var ockerdyra och valde att hänga av hatthyllan så orkade dom :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Inlägg av Spiidfriik »

Har inget batterifäste, sitter en skidrem istället. Inte så kul. Ett fäste kan inte kosta många hundringar tänkte jag och åkte till Toyotahandlaren.
SJUHUNDRA!!! :o :shock:
Jag behöver fortfarande ett batterifäste, hatar skidremmen ännu mer nu! Inte så lätt att hitta beg eftersom det inte är samma som 202. Iaf inte samma nr.

Har hittat larmet, men inte felet. Nu vet jag iaf vad larmet heter så det borde gå att få fram en manual.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Skriv svar