Bilen startar inte!!!HJÄLP

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Bilen startar inte!!!HJÄLP

Inlägg av MScME »

Ska man vara cynisk, och har man med bilverkstäder att göra så skadar inte en gnutta, så kan det vara värt att ställa kontrollfrågan om de faktiskt mätt upp kablage till startmotorn.
Det är ju inte någon ekonomisk fördel för en mekanisk verkstad att gräva djupare i root cause om de lokaliserat felet till att startmotorn inte går, för då får de kanske inte byta den.

Risken finns förstås att de byter startmotorn och sen ringer och säger att det hjälpte inte utan de behöver prova nåt annat. Det vore inte första gången fungerande delar bytts på en bil på grund av undermålig analys av felet och dess tänkbara underliggande orsaker.

Men det är som sagt cynikern i mig som talar här, är du bekant med verkstaden och litar på dem så ska man förstås inte förutsätta att de försöker blåsa upp fakturan.

Off topic så påminner det mig om ett skämt:
-Vad är det för skillnad på en häst och en politiker?
-Hästen kan inte sko sig själv...
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bilen startar inte!!!HJÄLP

Inlägg av Glenn »

Funkar den när man knackar på den är det ju ofta kolen som är problemen, eller möjligen solenoiden.

Jag säger nog också att det är ovanligt att startmotorn havererar, men det förkommer ju.

Brukade det ta lång tid innan bilen startade ? alltså fick man köra starten länge vid varje start ?

Vad kostade en ny startmotor f.ö ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Bilen startar inte!!!HJÄLP

Inlägg av Msevl »

Allt som 5900kr.
Väldigt dyrt.
De tar 800 för arbetet. Vet att en startmotor från Sverige e jätte dyrt. Meko tar 4000. Nu blev det en från Stockholm med express frakt.
Då vi sitter i en stressig sits med färja o resa har jag inte varit med vid verkstaden.
Ingen verkstad jag e bekant med. Bra omdömen dock. Ville inte tillbaka till verkstaden som gjorde tank bytet.
Denna blev en akut verkstad. Ska fråga de imorgon om de har mätt kablarna
Hade noll problem med start innan förutom nån enstaka gång per år att man fick starta om bilen. Har väl hänt 5 gånger kanske. Allt detta kom efter att tanken byttes. Killen åkte med den till en stadsdel o då fick han starta om bilen 3 gånger. Sen tvär död.
Annars har den alltid startat kvickt
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bilen startar inte!!!HJÄLP

Inlägg av Glenn »

den tjuvstannade alltså ? det borde dessvärre INTE ha nåt med startmotorn att göra, det skulle däremot kunna ha med tankbytet att göra :/

5900 är inte så kul förstår jag, även om jag kan förstå kostnaden i detta fallet, hade du haft tid och kunnat beställa från tyskland hade dte säkert blivit billigare men tagit tiid..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Bilen startar inte!!!HJÄLP

Inlägg av Msevl »

Nej nej. Inget tjuv stopp. Utan när han skulle starta den efter en parkering så ville den inte. Så ingen stopp mitt i vägen

O jag vet. Tyskland 400kr😀 skulle gjort det om tiden fanns. Köper alltid från Tyskland annars.
TeemuH
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 25 jun 2013, 18:13:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: Gislaved
Land (Country): Sweden

Re: Bilen startar inte!!!HJÄLP

Inlägg av TeemuH »

jag fick byta startmotor i min avensis för flera år sen. det gick på garantin ha jag för mig på toyotas kvalitetsgaranti som gäller upp till 16tusen mil har jag för mig. har för mig att de var lite vanligt fel på den toyotan då.
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Re: Bilen startar inte!!!HJÄLP

Inlägg av meckarmulle »

Jag har fått fixa startmotorn på samtilga mina bilar så det är inget ovanligt. Min förra Avensis Verso gick ca 18000 mil (fd Taxibil) och min senaste Avensis Verso bytte jag helt nyligen, den har gått 22000 mil Fördelen med Toyota är att till den starten går det att hitta bakgaveln med kolen, kostar ca 200 kronor på Ebay men Toyota kunde leverera den för några hundringar till och ganska lång leveranstid.

Den uppför sig som beskrivits tidigare, startar inbland men helt plötsligt slutar den att reagera på startnyckeln. Man kan knacka på den lite lätt med ett verktyg och då funkar den igen några gånger. Problemet är att kolen är nedslitna och till slut så upphör kontackten mellan rotorn och kolen och då händer inget när man försöker starta.
Skriv svar