Nytt japanskt inköp..

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Nytt japanskt inköp..

Inlägg av Glenn »

Råkade spontanköpa en motorcykel häromdagen..

Brukar spana lite lätt på offroadhojar på blocket och plötsligt dökt det upp en billig Dominator ganska nära mej,
pratar med säljaren och han tycker jag kan komma och titta på den direkt om jag vill.. ja vad fan..

Sklutar förstås med att jag köper den och får krångla med hyrsläp fram och tillbaka, men en bra sak var att lokala OKQ8
numera har ett täckt släp med ramp för 120:- extra (299 för 3h), underlättar oerhört om man är själv.

Det är iaf en Honda NX650 Dominator '92, obesiktigad och lyset fungeraade inte, dessutom småskavanker.
dominator (Large).jpg
dominator (Large).jpg (532.16 KiB) Visad 7939 gånger
Jag har lagat lyset, rätat ut växelspaken och fixat lite småputs

Honda märkesförsäkring kostar 1048/år helförsäkrat , så billig trots att den inte är veteran-ålder än.

Nu ska den bara besiktigas, vilket visade sej svårt efter våra korkskallar till politiker avreglerat besiktningen,
nästan två månader till närmaste tid :(
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Nytt japanskt inköp..

Inlägg av Glenn »

Nu har äntligen transportstyrelsen lyckats skriva över hojen på mej så jag kunde ta den i trafik.

Värre med besiktningstider..

F.ö visade det sej att mitt skinnställ krympt spciellt över magen så jag fick köpa ett goretexställ för att ha nåt att åka i.. får väl se om jag någonson går ner i vikt så att jag kommer i skinnstället igen..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Hagan
Pay User
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:43:27
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Grevie
Land (Country): Sverige
Ort: Grevie

Re: Nytt japanskt inköp..

Inlägg av Hagan »

Det där med att kläder krymper över magen har blivit väldigt vanligt, det var aldrig så förr :D
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Nytt japanskt inköp..

Inlägg av Glenn »

Otroligt tråkigt att det slarvas så med kvaliteten nuförtiden :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Nytt japanskt inköp..

Inlägg av Glenn »

Kan f.ö meddela att den är besiktigad numera.. UA förstås..

När jag körde med den märkte jag att den tjuvstannade vid rödlysen/stopplikt ibland, och nån gång väågrade den starta också. Efter att ha rivit halva elsystemet så funkade den plöstligt..

Att den tjuvstannar och ibland inte startar verkar efter lite googlefu troligen bero på söndervibrerade lödningar i CDI-boxen.. har beställt en "trimbox" och ska testa att köra med den och se om problemet försvinner, annars är det bästa att såga upp boxen, pilla bort epoxyn och sen löda om allt och sen försegla igen..

Beställde ryggskydd och hjälm från tüskland, tyvärr visade sej ryggskyddet vara ok men på gränsen till för litet (trots att jag mätte), och hjälmen på tok för liten (trots samma storlek som min gamla) så det var ju inte kul alls.. ska se om jag kan returnera till dyr kostnad..

Hade även beställt nya handtag (scott) för dom som satt på var riktigt risiga.

Har även oljefilter och stift på väg hem trån tysklandet, mn vill altid byta olja på nyinköpta grejer..

Får se om jag snyggar till den lite i vinter, bland annat skulle avgassystemet behöva lite färg, och en hel del metalldelar lite puts.. och så är en del grejer väldigt solbleka, handskydden och kedjeskyddet tex.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
NizmO
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 sep 2018, 09:52:54
Bilmodell: Honda Civic Type-R
Årsmodell: 2016
PostOrt: Söderköping

Re: Nytt japanskt inköp..

Inlägg av NizmO »

Hjälmar är inget bra att beställa online, man måste nästan prova ut för att få den som passar sitt eget huvud bäst.
Kan även skilja lite i formen kring huvudet på olika fabrikat.
Kör ej Toyota men en fan av alla japanska märken.
Min fru kör Toyota Corolla T-sport.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Nytt japanskt inköp..

Inlägg av Glenn »

Nä, visst är det så.. men prisskillnaden är helt groteskt, nu betalade jag ju typ 1300 för hjälmen, skulle kostat runt 4000 i sverige.. nu ficki jag dock betala 269:- i returfrakt så jag hoppas jag slipepr betala fraktent ill sverige igen för utbyteshjälmen och ryggskyddet ? ..sen är det ju ingen garanti att hjälmen passar ändå.. ryggskyddet oroar jag mej inte för, det andra passade ju men var på yttersta inställningen, nu beställde jag en storlek större vilket BORDE innebära att det passar på mittinställning, eller i värsta fall innersta.


Kan uppdatera lite angående hojen med.

Fick hem "trimboxen" , även om jag tvivlar på att en box som bara sköter tändning kan göra märkbar effekt, vad ska den göra liksom, höja tändförställningen lite ? varför skulle inte honda ha optimerat det från början ?

Iaf så blev problemet något bättre med den, men försvann inte.. så jag sökte vidare och upptäckte att någon hade limmat insugsgummit med typ silikon elelr sikaflex eller nåt.. och det verkar läcka där för sprayar man startgas så varvar den upp något (men inte mycket)

Tyvärr kostar gummit i fråga 700:- plus frakt, men om det inte hade varit så överjävligt svårt att få loss hade jag försökt laga det med typ PL400 och sen vulktejp ovanpå..

Jaja, hojen är ju iaf fullt körbar, det är som sagt mest vid rödlysen eller stopplikter det är jobbigt för den dör gärna precis när man ska köra iväg om man inte håller >3000RPM..

Beställde och monterade även en ny regplåt för den gamla var RIKTIGT risig, bland annat efter att den avrit vikt ett antal gånger.

Bytte även gummihandtagen till scott-handtag, mycket snyggare och frmaförallt myckt skönare att hålla i.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Nytt japanskt inköp..

Inlägg av Glenn »

Såhär blev det f.ö..

Före:
20190914_145526 (Medium).jpg
20190914_145526 (Medium).jpg (149.97 KiB) Visad 7192 gånger
Efter:
20190914_152900 (Medium).jpg
20190914_152900 (Medium).jpg (173.7 KiB) Visad 7192 gånger
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Nytt japanskt inköp..

Inlägg av cheetah1 »

Behöver byta på min BMW, men det är specialstorlek så det är bara original som passar. Svindyra, typ 4-500 spänn för ett par beroende på var man köper...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Nytt japanskt inköp..

Inlägg av Glenn »

Ja, BMW har väl tjockare styre har jag för mej ?

Behövde nya på min GS500e också, förra ägaren har monterat HEMSKA handtag gjorda av kromat stål.. fula och obekväma.. dessutom skruvas dom fast och drar man åt ordentligt så får man semestergas :/ ..Original Suzuki kostade typ 800:-, men jag lyckades hitta eftermarknads som såg nästan likadana ut och kostade 200.. inte monterade än dock då jag fortfarande inte fått den i körbart skick..

Börjar bli lite orolig för min hjälm/ryggskydd, returnerade dom förra torsdagen och har inte hört ett knäpp från FC-Motor.. dom borde väl haft grejerna i början av denna evckan kan man tycka..

Har letat insugningsrör/plattan (benämns "isolator" i EPC'n) på div olika firmor idag, blev glad när jag hittade det "billigt" (€52) i holland och dom glatt skrev "fri frakt över €50".. men när man hade registrerat sej och skulle checka ut tillkom frakt på €18.. suck.. då blev det lika dyrt som i sverige, alltså typ 700..

Stör mej lite att jag kört hojen sammanlagt 12 mil sen jag köpte den :) ..men det borde finnas några fina höstdagar kvar, om tyskarna någonsin returnerar mitt ryggskydd (och hjälm)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar