Carina E 2.0 -95 går dåligt när den är varm

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
akost
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 12 okt 2019, 17:37:55
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ås
Land (Country): SE

Carina E 2.0 -95 går dåligt när den är varm

Inlägg av akost »

Hej,

Har problem med min Carina 2.0 -95 med 3S-FE motor. Är aldrig några problem att starta den. När motorn är kall går den bra och tomgången är ca 12-1300 rpm. Allt eftersom den blir varmare sjunker varvtalet och motor börjar gå sämre. När motorn har nått drifttemperatur är tomgången väldigt orolig runt 3-700 rpm och ibland så dör den. Verkar gå orent (fett) upp till ca 2500 rpm. Chansade och tog den till besiktningen där den underkändes med HC = 999 ppm och CO = 2,1%.

Har inga felkoder (ODB I), varken i "normalmod" eller "testmod" (då TE2 & E1 är byglat). Har gjort följande:
  • Bytt tändkablar och tändstift
  • Bytt lambdasensor
  • Kontrollerat luftfilter, verkar ok
  • Kontrollerat resistans på tändspole (primär och sekundär), verkar ok
  • Kontrollerat luftgap mellan rotor och "pickup coil", verkar ok
  • Kontrollerat motortempgivare till ECU, verkar ok
  • Kontrollerat lufttempgivare vid luftfiltret, verkar ok
  • Kontrollerat MAP sensor, verkar ok
Har även testat att ersätta tempgivaren med en potentiometer. Simulerar jag att motorn är kall (när den är varm och går dåligt) så ökar varvtalet och den går bättre. Mäter jag på lamdasensorn (mellan VF1 & E1) så växlar/fluktuerar inte spänningen utan den ligger konstant på ca 2,3V.

Får intrycket att ECU:n inte når någon "closed-loop operation". Kopplar jag bort Lamdasensorn så blir det ingen skillnad (går fortsatt lika dåligt).

Tror mig ha hittat ett serviceschema på ECU:n (89661-2B480) där man kan resistans- och spänningsmäta på kablaget till ECU. Det som avviker vid mätning på min bil är följande:
  • TE2-E1 är 12 V även då TE1 & E1 är byglat, skall vara 0-3V om jag förstår rätt.
  • VC-E2 är 1,8 kOhm, borde vara 2,5-5,9 kOhm
Detta säger dock mig ingenting. Kan ECU:n vara kass? Någon som har något tips på vad som kan vara fel? Har haft bilen sen den var ny (har gått ca 23.000 mil) så den lär ju bara vara värd något för mig :).

Tacksam för svar!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Carina E 2.0 -95 går dåligt när den är varm

Inlägg av cheetah1 »

Nånstans på insuget i närheten av gasspjället sitter det en tomgångsventil. Ta bort den och gör ren den så ska du få se på hokus pokus.
akost
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 12 okt 2019, 17:37:55
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ås
Land (Country): SE

Re: Carina E 2.0 -95 går dåligt när den är varm

Inlägg av akost »

Tackar för svar!

Inser att jag inte fick med allt jag provat...

Har rengjort IAC (Idle Air Control) ventil och det blir skillnad om jag kopplar ur den så något reglerar den. Är dock lite osäker på om det på min modell skall gå att rotera axeln fritt hela varvet. På min går inte detta och den stänger ej heller helt ventilen utan "fjädrar" då jag tar i. Går alltså inte att rotera min som man kan göra ca 7:30 in i denna video. Eftersom min "fjädrar" så antog jag att den var ok men det kanske inte stämmer? Någon som har koll på detta?

Har även kollat EGR ventil och den verkar stänga ordentligt. Har kollat PCV (Positive Crankase Ventilation) ventil och även den verkar funka som den ska.

Tack på förhand!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Carina E 2.0 -95 går dåligt när den är varm

Inlägg av cheetah1 »

...å andra sidan ska den ju inte gå fett bara för att den går lågt på tomgång. Jag tänkte nog lite fort där.

Jag hade en Camry som betedde sig som du beskriver, gick bra när den var kall på förhöjd tomgång, men började trilskas när den blev varm. Satt typ 3 mm sot inuti hela ventilen. En rengöring gjorde susen.

Hade dom MAP-sensor så tidigt som 95, förresten? Trodde dom hade "mekanisk" luftmängdmätare längre än så.

Du beskriver att du kopplat bort lambdasonden och den går lika dåligt. Får du nån felkod då? Med lambdasonden bortkopplad, indikerar den fortfarande 2,3 volt? Isåfall är det ju nåt som är knasigt där. Felkod på saknad lambdasond borde den väl ge mer eller mindre direkt, tycker jag.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Carina E 2.0 -95 går dåligt när den är varm

Inlägg av tobo »

Har du bytt kamrem nyligen? (Om den sitter en kugg fel någonstans så kan det bli så...)
akost
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 12 okt 2019, 17:37:55
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ås
Land (Country): SE

Re: Carina E 2.0 -95 går dåligt när den är varm

Inlägg av akost »

Hej,

Jo det sitter en DENSO 89420-20230 i min Carina. Upplever dock att det finns en del varianter på en 3S-FE, vilket gör det lite svårare att hitta rätt information på nätet. Har kontrollerat att spänningsfallet från min MAP varierar beroende med påfört vakuum enl. de värden jag har Googlat fram. Har även testat att ändra vakuum med sensorn ansluten men kunde inte märka någon störe skillnad på hur motorn gick.

Kommer inte ihåg om jag fick någon felkod när jag kopplade loss O2-sensorn, tror bara jag låg kvar under bilen och konstaterade att det inte blev någon skillnad när jag kopplade loss kontakten. Minns dock jag gjorde tolkningen att ECU:n verkade strunta i O2-sensorn och efter lite Googlande funderade jag därför på om ECU:n kanske kör i s.k "Open-loop" och inte "Closed-loop" (där den skall reglera). Är bortrest för tillfället men kan kolla i helgen om jag får någon felkod och vad spänningen är när O2-sensorn är bortkopplad.

Ang. kamremsbyte så gjordes detta för flera år sedan (typ 5år). Kan den hoppa fel efter några år och kan detta fel då indikeras först när motorn är varm? Att funktionen på tändningen kan variera p.g.a temperatur förstår jag. När jag "lurar" ECU:n (med en potentiometer) att tro motorn är kall så verkar den ju gå "bra", dvs på samma sätt som den gör när den är kall (förhöjd men stabil tomgång). Är därför lite tveksam till att det kan vara något med tändningen men det kan ju vara helt fel. Hade dock varit trevligt om man kunde utesluta fel på tändningen. Är ingen erfaren bilmek och det känns som jag missar något i min felsökning...
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Carina E 2.0 -95 går dåligt när den är varm

Inlägg av tobo »

Vet bara att min förra betedde sig precis så när avgaskammen stod en kugg fel. Gick bra från kall fram tills att den började reglera, då började den gå ojämnt. (500 i HC på besiktningen). Men nu låter det väl som att din kamrem bör sitta rätt.
akost
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 12 okt 2019, 17:37:55
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ås
Land (Country): SE

Re: Carina E 2.0 -95 går dåligt när den är varm

Inlägg av akost »

Hej,

Går det enkelt att kolla om kamremmen sitter rätt? Har aldrig bytt någon kamrem (än...). Är öppen för alla förslag till kontroller som kan medföra uteslutning av felaktiga komponenter.

Tack!
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Carina E 2.0 -95 går dåligt när den är varm

Inlägg av tobo »

Här framgår i alla fall märkena på kam- och vevaxel.
https://catalog.meca.se/ProductSheet.as ... yType_ID=1
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Carina E 2.0 -95 går dåligt när den är varm

Inlägg av Muda »

Lambdavärden ifrån besiktningstesten?

Samt har du kontrollerat kylarens temp-sensor?
Skriv svar