Spännhjul Yaris slut?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SpaceCadet
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 27 maj 2019, 13:43:24
Bilmodell: Avensis 2.0 147hk
Årsmodell: 2004
PostOrt: 13550
Land (Country): Sweden

Spännhjul Yaris slut?

Inlägg av SpaceCadet »

Jag har letat igenom forumet men inte hittat ämnet.

Har en Yaris 1 Hatchback (P1) 1.4 D-4D (NLP10_) som låter som om ett lager är på sista versen någonstans på multiremshjulen.
Jag får knappt ned fingrarna i springan mellan motor men har lättat på remmen och juckat på hjulen men kan inte hitta något som glappar.
Det är så trångt att mitt juckande inte är att lita på och jag frågar helt enkelt rakt ut: Vilket hjul brukar man statistiskt sett få byta vid oljud som detta?
Jag tänker byta delen på rekommendation från de som gjort det förut bara för att det är så jvla trångt att jag inte orkar skruva loss alla hjul för att testa dem. Är inte ens säker på att bultarna går att få ut på alla hjul då det är så trångt...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Spännhjul Yaris slut?

Inlägg av Glenn »

Vet ej med yaris men ofta är det spännhjulets lager som gnisslar, ofta är det tänkt attman ska byta hela hjulet men det var dyrt på celican så jag bytte själva lagret i det istället (standardlager)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Spännhjul Yaris slut?

Inlägg av Bempa »

Har ingen direkt erfarenhet på just Yaris med den motorn, men som Glenn skriver så allra oftast är det spännhjulets lager som ger med sig först
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar