Handbromsjustering Corolla -03

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Handbromsjustering Corolla -03

Inlägg av no-one-else »

Har försökt att justera handbromsen i de små hålen på skivorna bak, då den tar väldigt högt upp, och besiktningen gnäller varje gång och jag lovar att ordna. Känner att nu måste jag nog göra det också. Men jag har väldigt svårt att känna att jag kuggar fram kuggarna, då det verkar ligga en fjäder mot dom som gör att det inte känns som något händer. Finns det någon som vet hur man spänner på resp. sida? Ska jag trycka mejseln neråt eller uppåt samt hur på vilken sida? Då det är så jobbigt med fjädern som ligger mot, vill jag inte hålla på och chansa och se när backarna ligger på. Tackar
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Handbromsjustering Corolla -03

Inlägg av cheetah1 »

Konceptet är ju att man skruvar åt ena hållet och ser om backarna tar i och trumman fastnar. Gör den inte det efter några varv var det antagligen fel håll, så då provar man andra hållet. När backarna sitter helt fast släpper du några hack tills dom precis går fritt, nästan så att det fortfarande skrapar i lite, är dom det minsta för lösa tar dom för högt upp.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Handbromsjustering Corolla -03

Inlägg av Micke2 »

Fjädern ska vara med och se till att det blir "klick" "klick" "klick".
Så den inte ska kunna vrida sig själv, så att säga.

1. Slacka på handbromsviren. (Viktigt)
2. Vrid justeringen ute vid hjulet till skaplig anliggning (du ska ändå kunna vrida) och backa sedan till det bara släpar i lätt.
3. Lika som "2" på andra sidan.
4. Spänn SIST viren så du får lagom längd på spakrörelsen. Spänn inte så mycket så det ligger an bromsen.
Oftast behöver man bara spänna upp vireglappet.

5. Prova funktionen, och känn också så det inte blir hett vid hjulen. Varmt kan det bli först, (inte hett) eftersom den släpar i lite men det ska avta väldigt snart. Annars får man släppa lite.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Handbromsjustering Corolla -03

Inlägg av Glenn »

tänk på att det ofta är olika håll på höger och vänster sida, alltså på ena sidan så spänner man genom att dra uppåt, och på andra sidan spänner man nedåt.

Vet inte om det är så på just din bil, men på bilar med ATE-bromsar brukar det vara så.

Annars gör man precis som micke2 skriver.

Jag brukar när det är klart (innan man hissar ner) dra hårt i handbromsen några gånger och sen göra om proceduren igen, så backarna "sätter sej", jag brukarn även testa att dra spaken ett hack i taget och kolla att hjulen börjar bromsa ungefär samtidigt.

Har man inte bytt backarna ska det dock inte bli varmt ens precis efter, det är mer om man sätter i nya backar i en gammal trumma det kan bli så.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Re: Handbromsjustering Corolla -03

Inlägg av no-one-else »

Gammal tråd, men jag funderar på var handbromsvajerns justering sitter? Är det mitt under bilen bakom värmeskölden till avgassystemet? Verkar väldigt bökigt att komma åt isf och mycket som måste plockas bort först, eller?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Handbromsjustering Corolla -03

Inlägg av cheetah1 »

Nä, vajerns justering sitter på spaken inne i bilen (gömd i mittkonsolen).
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Re: Handbromsjustering Corolla -03

Inlägg av no-one-else »

20200118_143621_resized.jpg
20200118_143621_resized.jpg (292.87 KiB) Visad 8378 gånger
Det finns en långsmal lucka framför handbromsen inne i bilen, se bild. Kan man komma åt justeringen via den eller måste hela mittkonsolen tas bort? Hur gör man det isf?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Handbromsjustering Corolla -03

Inlägg av cheetah1 »

Det brukar sitta i bakre delen av spaken, men exakt hur det är konstruerat på din bil kan jag inte svara på, inte heller hur man tar bort mittkonsolen, även om det inte brukar vara så svårt, brukar bara vara ett gäng skruvar i konstiga hål.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Handbromsjustering Corolla -03

Inlägg av Micke2 »

Är det lögn i HE att slacka på viren har nog ingen felaktigt spänt den i tron att få bättre broms heller.
Då kan du nog bara justera vid hjulen.
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Re: Handbromsjustering Corolla -03

Inlägg av no-one-else »

Tanken är väl att spänna vajern något, så spaken reagerar tidigare och därmed inte "tar" så högt upp. Justering vid bakhjulen är OK förresten så där finns inget mer att göra
Skriv svar