Återkallelse kolkanister avensis, lukt efter...

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
johan44
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

Återkallelse kolkanister avensis, lukt efter...

Inlägg av johan44 »

Hej! Avensis senaste gen har en återkallelse där de gör nåt med kolkanistern, Jag svarade inte eftersom ajg inte litar på originalverkstad men de ringde till slut upp så en tid bokades för en vecka sen. Nu luktar det bensin i bilen. Väldigt mycket om den stått nån dag. Tänkte att det skulle ge sig men inte än. På måndag ringer jag verkstaden men tänkte beväpna mig med en koll om nån annan har haft problem och och om nån vet vad som kan ha hänt?
lewe
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 03 okt 2019, 15:27:21
Årsmodell: 0
PostOrt: 23400

Re: Återkallelse kolkanister avensis, lukt efter...

Inlägg av lewe »

I samband med ordinarie service på märkesverkstad i okt 2019 för en Toyota Avensis MY10 så fixade de även bytet av kolkanistern. Ingen bensindoft öht därefter.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Återkallelse kolkanister avensis, lukt efter...

Inlägg av Johnny Blade »

Förmodligen har man lyckats gänga locket snett eller fått dit o-ringen fel.Då kan det läcka ut bensin på ovansidan av tanken.Det borde inte lukta inne i bilen,iaf inte mer än utanför.
Det tar inte lång tid att åtgärda.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
johan44
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

Re: Återkallelse kolkanister avensis, lukt efter...

Inlägg av johan44 »

Antar att de hade drällt, lämnade in för koll efter en vecka, de hittade inget, och nu luktar det bara gammal bil igen :)
Hatarminbil
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 31 maj 2020, 23:18:48
Årsmodell: 0
PostOrt: Sundsvall

Re: Återkallelse kolkanister avensis, lukt efter...

Inlägg av Hatarminbil »

När de gjorde bytet på min så skruvade de inte fast bensinslagen. Det resulterade att slangen hoppade av, bilen dog och det sprutade bensin över hela motorvägen. Hade då innan haft bensinlukt i bilen och bett de kolla två gånger efter bytet av kolkanistern men fick svar varje gång att ”det är inget fel på din bil”
johan44
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

Re: Återkallelse kolkanister avensis, lukt efter...

Inlägg av johan44 »

Precis nåt sånt jag var rädd för... Nu har kärran rullat ett tag utan problem.
Skriv svar