Sov: Toyota Corolla KE70 - 82

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Sov
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 08 jun 2020, 23:40:43
Bilmodell: Toyota Corolla Ke70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Slite

Sov: Toyota Corolla KE70 - 82

Inlägg av Sov »

Här kommer mitt projekt:
Toyota Corolla GL KE70 1982
DSC_0821.JPG
DSC_0821.JPG (482.43 KiB) Visad 6621 gånger
DSC_0820.JPG
DSC_0820.JPG (442.14 KiB) Visad 6621 gånger
Lite kuriosa:
Jag fick nys om denna bil för över 2 år sedan då jag var intresserad av en 4-age motor via blocket, den affären blev inte av men jag fick reda på att gubben som sålde motorn hade en Ke70 i bra skick men den ville han inte sälja just då men han lovade höra av sig om han skulle ändra sig, jaja visst tänkte man. Snabbspola typ 15 månader senare så var man var lite deppad över att ha varit för sen på en läcker och billig vit KE70 kombi som kom ut på en facebook grupp bara ynka 3 mil ifrån min bostad... En vecka senare ringer telefonen... - "Hej, vet inte om du minns men jag sålde en 4-age för nått år sedan och nu vill jag sälja Corollan och jag hade ju lovat dig att du sku få chans att köpa den..." Gubbfan minns mig och ett löfte han självmant gav för 15 månader sedan från ett telefonsamtal. Jag har fortfarande svårt att tro det är sant, vilken absolut legend. Det var bara att ordna transport och swisha. I samma veva så lyckas jag få tag i ett nytt Jalusi med fästen på Tradera som ingen budar på. Vet inte vars all denna tur seglade in ifrån men jag klagar inte.

Projektet är redan igång, har ägt bilen över vintern men bott på annan ort så inte jätte mycket som hänt än men lite retroaktivt uppdaterande blir det. Återkommer med bilder och saker som redan gjorts men kanske dokumenterats lite halvdåligt. Det som hänt under vintern är att pga tidsbrist och jobb på annan ort så blev de en liten verkstads visit för bilen för att få motorn att gå bättre, gick riktigt dåligt men blev nya tändstift, brytarspetsar och kondensator så kom den igång. Farsan tog bilen på besiktningen och turen höll i sig där. Besiktningsmannen var så glad över att se bilen tydligen att han ställde in förgasaren (ströp) så att den gick igenom på avgaserna.

Snabbspola till nutid och pga en infektion och mystisk allergi blev jag sjukskriven och kunde komma hem och peta lite i bilen när hälsan tillät. Bilen gick slött som fan så vi skruvade på mer bränsle eftersom och de verkar va rätt vass kam. Får ha tomgången på 1500 varv och fuel/air mix skruven nästan helt inskruvad. Bilen är rätt seg tills den kommer till 3800~4000 varv då drar den faktiskt lite grann. En liten lätt putt / maning att luta sig bak i stolen. Inget jag känner igen från andra bilar jag kört så som datsun sunny - 79 med A14 eller starlet -84 med 4k. Så rätt impad faktiskt och är lite små sugen på att uppgradera förgasaren och få lite finare i motorutrymmet. Just nu så har jag skaffat nya jr19 fälgar dom på bilden och håller på rostlaga i bakhjulsbaljorna och byta dämpare bak. Kommer bilder på detta senare.

Motor:
4K-C med K40 växellåda (ny koppling)
Portad, planad och vässad kam av förra ägaren
Kammen ska va vässad hos någon legend kallad "professorn" i Umeå.
Original förgasare med fuel/air mix skruven inskruvad till max.

Pynt:
Nya JR19 Gun metal fälgar 14/7 ET0 på 185/60 däck
OEM Stripe
Autoplast Jalusi
Ebay sido Jalusi
Autocraft 80mm varvräknare
GAS 6x9 i hatthylla på Hertz slutsteg och Alpine 4" framme.

Planer: Rostlagning, Byte till större avgasrör. Byta stötdämpare runt om.

Eventuellt nya fjädrar, eventuellt extraktorgrenrör, eventuellt förgasar uppgradering.

Kända problem:
*sönderrostade original dämpare, kapade fjädrar. Bakändan för låg.
*Motorn vill dö på tomgång, måste ge gas
*Mysterium vakumslang med vakumklocka från förgasaren som ej går till något(återkommer med bild
*växellådan läcker olja längst bak
*måste strypa förgasaren för att bilen ska gå igenom besiktningen på avgaserna

Aktuella frågor:
Någon som vet av nån guru eller firma i västerbotten med omnejd som är duktig på att ställa in och bestycka förgasare?
Om förgasar uppgradering blir aktuellt, vad tror ni blir bäst?
En weber 32/36 eller 36/36
En singel weber dcoe 40/45 +extraktorgrenrör
Frankenstein 36mm quadförgasare från honda cbr600

Vad är detta för något? Kan förra ägaren har plockat bort någonting och isåfall vad? En lös vakumslang med vakumklocka som går till förgasaren men jag hittar inte haynes vad det är för något... Se bilder nedan:
DSC_0873~2.JPG
DSC_0873~2.JPG (461.52 KiB) Visad 6299 gånger
DSC_0874.JPG
DSC_0874.JPG (508.43 KiB) Visad 6299 gånger
DSC_0876.JPG
DSC_0876.JPG (514.76 KiB) Visad 6299 gånger
Funderar på att uppgradera och då blir de väl ifrån recarb.au å deras redline paket. De har linkage kit och insug till 4K motorer. Mest så är jag sugen på en eller två dcoe för ljudet och för att de är kul med retro trim även om de inte ger så mycket.


Efterlyser följande saker:
Sänkfjädrar
K50/K51 växellåda
Stereofack
Dashmat
NGK Tändkablar
Senast redigerad av Sov den fre 19 jun 2020, 00:58:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Sov: Toyota Corolla KE70 - 82

Inlägg av Glenn »

:thumbup:

Förr när förgasarmotorer var vardagsmat så var det vanligt att besiktningsmannen skruvade ner blandningen för att få igenom besiktningen, det var inget dom var skyldiga att göra men många gjode det ändå (om dom hade kunskapen) för dom visste att ägaren ändå bara skulle åka till en verkstad som gjorde samma sak och sen ombesiktiga. ..Lite som ljusinställning på halogen, inget besiktningsmannen behöver göra, men de flesta försäker ändå skruva till den på plats om dom kan.

F.ö så har man alltid rätt att göra sånt själv under själva besiktningen också, minns inte exakt hur formuleringen lyder men du får göra reparationer som inte tar tid så att säga, typ justera lysen och förgasare på plats.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Zoomorphic
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 19:19:40
PostOrt: Sverige

Re: Sov: Toyota Corolla KE70 - 82

Inlägg av Zoomorphic »

Köp en ny förgasare o släng originalet så du slipper all vaccum. https://www.ebay.co.uk/itm/Carburetor-f ... 3661f87438

Billigare o lättare blir det inte. T50 passar ej, sök efter en K50.
Bygger hellre än kör!
Sov
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 08 jun 2020, 23:40:43
Bilmodell: Toyota Corolla Ke70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Slite

Re: Sov: Toyota Corolla KE70 - 82

Inlägg av Sov »

Zoomorphic skrev: ons 10 jun 2020, 14:57:19 Köp en ny förgasare o släng originalet så du slipper all vaccum. https://www.ebay.co.uk/itm/Carburetor-f ... 3661f87438

Billigare o lättare blir det inte. T50 passar ej, sök efter en K50.
Tack för att du klargjorde om T50 lådan. Ska försöka få tag på en K50.

Jag planerar på att byta förgasare och få bort luftburken med allt vacum. Eftersom det är gjort lite med motorn så är jag sugen på att sätta på en weber. Kan inte bestämma mig just nu och vet inte om jag har tid att göra det just i sommar. Funderar mellan weber 32/36 eller en singel dcoe 40 eller 45. Alternativt så kan det bli förgasare från en motorcykel med kustom insug.

Det jag funderar på är hur man ska klara besiktning på avgas när man tar bort allt vacum skrot. På rolla club står det att de rekommenderas att skaffa en kolkanister. Är det någon som har erfarenhet av detta? Exempel på vad skaman bygga till för något för att klara avgas testet?
Sov
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 08 jun 2020, 23:40:43
Bilmodell: Toyota Corolla Ke70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Slite

Re: Sov: Toyota Corolla KE70 - 82

Inlägg av Sov »

Glenn skrev: tis 09 jun 2020, 23:19:43 :thumbup:

Förr när förgasarmotorer var vardagsmat så var det vanligt att besiktningsmannen skruvade ner blandningen för att få igenom besiktningen, det var inget dom var skyldiga att göra men många gjode det ändå (om dom hade kunskapen) för dom visste att ägaren ändå bara skulle åka till en verkstad som gjorde samma sak och sen ombesiktiga. ..Lite som ljusinställning på halogen, inget besiktningsmannen behöver göra, men de flesta försäker ändå skruva till den på plats om dom kan.
Intressant! Inte allt var bättre förr men mycket var det. ^^
Skriv svar