Tyst bil efter däck byte. Auris.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Raj55
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 18 nov 2020, 13:46:59
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2016
PostOrt: Karlskrona

Tyst bil efter däck byte. Auris.

Inlägg av Raj55 »

Jag visste inte att däck byte skulle leda till så pass stor skillnad på Toyota Auris 1.2 T 2016 modell. Bilen hade 17 tums sommardäck när vi köpte bilen och den var bullrig pga hög väg ljud och var stötig. Den spårade på vägen. Inte alls bra. Jag planerade att ljudisolerad bilen men hann inte innan kylan kom. Bytte precis till 15 tums friktion vinter däck. Allt väg ljud och stötig beteende försvann. Vilken stor skillnad. Bilen beter sig mkt mer stabil och är tyst. Det måste beror på både mindre fälg och mjukare vinterdäck. Har någon annan upplevd detta?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Tyst bil efter däck byte. Auris.

Inlägg av Glenn »

Det kan göra jätteskillnad på vissa bilar ja.

Vad har din bil original från fabrik ?

I ditt fall har du väl både bytt till en högre profil och smalare däck, då det blir helt klart skillnad.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Tyst bil efter däck byte. Auris.

Inlägg av tobo »

Även stålfälgar vs alufälgar tycker jag ger lägre ljudnivå.
Raj55
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 18 nov 2020, 13:46:59
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2016
PostOrt: Karlskrona

Re: Tyst bil efter däck byte. Auris.

Inlägg av Raj55 »

Glenn skrev: fre 27 nov 2020, 15:57:44
Vad har din bil original från fabrik ?

I ditt fall har du väl både bytt till en högre profil och smalare däck, då det blir helt klart skillnad.
Jag köpte bilen begagnat och sommar däck som kom med bilen var på 17 tum aluminium fälg, en koreansk hancook och det är vinterdäck också hancook fast i 15 tum aluminium fälg.
Skriv svar