87 Starlet GT4 till salu

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
gasekke
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 06 jan 2019, 16:42:03
Bilmodell: Starlet sfro GT4
Årsmodell: 2019
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sverige

Re: 87 Starlet GT4 update och Dynodags

Inlägg av gasekke »

Jahapp, jag är nog den mest icke frekventa skrivaren här då jag hänger mer på rejsa.

Vad har då hänt med min Starlet?
jag har bytt sprut till ett Link PnP G4x och i helgen så kördes den i dyno för att få en lite trevligare maskin.

Då jag inte gjort någon hemläxa alls så gick det sådär i försök 1 och 160whp var allt den gav och org wg öppnar på futtiga 0,35 i fjäder 0,3 på varv... Med 100% reglering så 0.6 bar :? . (tydligen ger de inte mer enligt bli ATS som väl anses som skickliga på MR2or

Med lite bonnmek o norrländsk iver så hakades en extern fjäder fast på armen (från biltemas byggavdelning okänd racerbils avdelning kanske :lol: )
Mkt bättre 0,8 i grundtryck och styrde upp den till 1.2 bar. :clap:
Med den bedrövliga original IC så hade jag då +70 i insugstemp vilket begränsade större övningar i laddtrycksökning.
80% Dc på standard spridarna och temperaturen gör att standard CT26 bottnar där omkring.
Men den gav 253 whp trots allt och med den tempen och det faktum att jag mappat på BF 95 så är jag nöjd för stunden. Nu blir det att uppgradera till vattenkyld IC då det är sjukt mkt platsbrist och det blir bäst verkningsgrad med vattenkyld för pengen.

Sedan blir det nog 800cc spridare E85, nytt grenrör är köpt och jag väljer mellan hx35 super eller S200 alt en T3/T4 hybrid då beroende på budget.
Jag har allt utom turbon och för enkelhetens skull så lutar det åt T3/T4 med inbyggd wg och den räcker nog till 350 whp på sprit.
Mer än så har jag inte behov av, då bilen bara väger 1048 kg och den pinnar på bra redan nu.

För kännedom om någon funderar på att mappa sin AWD celica som fwd så går det alldeles utmärkt. Bara man gör som det står i handboken och tänker till en del innan och efter.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: 87 Starlet GT4 besiktad o godkänd!

Inlägg av Neblade »

Kul! Du kanske kan länka till rejsa-tråden också så kan vi läsa lite mer om bygget där? Sen är det ju såklart kul om du skriver lite kort här också ibland om vad som händer med bygget. :)
Och det obligatoriska... bilder? :lol:
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
gasekke
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 06 jan 2019, 16:42:03
Bilmodell: Starlet sfro GT4
Årsmodell: 2019
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sverige

Re: 87 Starlet GT4 besiktad o godkänd!

Inlägg av gasekke »

Ska jag väl kunna lösa även här lite bilder.
Bild
gasekke
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 06 jan 2019, 16:42:03
Bilmodell: Starlet sfro GT4
Årsmodell: 2019
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sverige

Re: 87 Starlet GT4 besiktad o godkänd!

Inlägg av gasekke »

Bild
Bild
Bild
Sleeper, jajamen
gasekke
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 06 jan 2019, 16:42:03
Bilmodell: Starlet sfro GT4
Årsmodell: 2019
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sverige

Re: 87 Starlet GT4 lite bilder såklart

Inlägg av gasekke »

Lite på G med nya grenröret. 42mm rör blir ett twinentry pulssplit ca 53cm långa pipor. Blir även vattenkyld ic och lite annat småpill 800cc spridare med en lagom turbo för ca 320-350 whp
Bild
Bild
Liten rackare till IC
Bild
Bild

En liten boschpump till vatten samt en värmeväxlare som kylare för vattnet. Det blir en separat vattentank i aluminium som platsbyggs där det "finns plats".
Bild
Bild

Målet är att vara klar I maj med nya setupen men det vet man aldrig hur det går. Man har helt klart ngt fel i skallen som river en körbar bil precis före säsong :shock: :clap:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: 87 Starlet GT4 lite bilder såklart

Inlägg av Glenn »

Jag lyckas av nån anledning inte se en enda av de där bilderna.

Du vet att du kan ladda upp dom direkt hit ?

Under "post a replY" har du två flikar, klickar man på "Attachments" så kan man addera filer.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
gasekke
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 06 jan 2019, 16:42:03
Bilmodell: Starlet sfro GT4
Årsmodell: 2019
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sverige

Re: 87 Starlet GT4 lite bilder såklart

Inlägg av gasekke »

Jag vet, kan se dem på mobilen men inte på datorn.
Fixar det i helgen,finns en massa roligt att visa
gasekke
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 06 jan 2019, 16:42:03
Bilmodell: Starlet sfro GT4
Årsmodell: 2019
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sverige

Re: 87 Starlet GT4 lite bilder såklart

Inlägg av gasekke »

Mkt bättre info här. Men "fel forum"
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114398
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: 87 Starlet GT4 lite bilder såklart

Inlägg av Glenn »

Nu funkar bilderna plötsligt, hmm, ändrade du nåt eller nån glinch ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
gasekke
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 06 jan 2019, 16:42:03
Bilmodell: Starlet sfro GT4
Årsmodell: 2019
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sverige

Re: 87 Starlet GT4 lite bilder såklart

Inlägg av gasekke »

Rörde ingenting, det funkade bara helt plötsligt :thumbup:
Skriv svar