Laddningslampa slocknar inte efter generatorbyte

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
l_karlsson
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 01 apr 2021, 12:22:51
Årsmodell: 0
PostOrt: Skoghall
Land (Country): Sverige

Laddningslampa slocknar inte efter generatorbyte

Inlägg av l_karlsson »

Hej

Har en Avensis, bensin 1,8 -2011 som jag haft en flera riktigt tråkiga problem i år. I februari la aktuatorn till elektriska handbromsen av och strax därefter en aktuator till ventilstyrningen. Summa 25 brak på verkstaden. En vecka efter att jag fick tillbaka bilen la generatorn av. Bytte denna själv tillsammans med farsan för en dryg vecka sedan men laddningslampan slocknade inte efter bytet.

* Är säker på att generatorn var dålig (den laddade inte batteriet alls vid uppmätning med multimeter)
* Är säker på att generatorn laddar batteriet nu (mätt upp själv med multimeter, +14 v, samt haft den på verkstad för dubbelkontroll att den laddar)

Var förbi verkstaden som fixade aktuatorerna och kollade felkoder och nollställde systemet (trots att det inte ska behövas). Det hjälpte dock inte heller.

Har verkligen ingen lust att lämna in den på felsökning för ett problem som jag antar att de inte kommer att hitta superlätt (= massa kostnader) för ett problem som egentligen inte påverkar bilens funktion (= onödigt).

Men finns det något annat som jag kan göra själv för att hitta felet? Eller någon som haft liknande situation som löst sig och som kan dela med sig om vad som kan vara galet?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Laddningslampa slocknar inte efter generatorbyte

Inlägg av Micke2 »

Är du 100% säker på att du har helt rätt generator?
Laddregulator framför allt.
Signalen från regulatorn kan vara olika.

Ibland är det en analog signal på gammalt hederligt vis, och ibland är det en LIN signal till ett styrdon som sedan sprider informationen via CAN. Då.hjälpet det inte att generatorn de facto ger ström, för styrdonet kan inte tolka signalen = varnar.
l_karlsson
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 01 apr 2021, 12:22:51
Årsmodell: 0
PostOrt: Skoghall
Land (Country): Sverige

Re: Laddningslampa slocknar inte efter generatorbyte

Inlägg av l_karlsson »

Jadu, jag köpte den på en sån här billig sida på Internet men fick ange regnr så den ska passa enligt säljaren åtminstone.

Länkar produkten här, vore ju super att veta om det är det som är problemet.
https://m.bildelaronline24.se/ridex/13762595

Om det skulle vara det som är problemet, är det något att göra åt? Eller går det att göra en fullösning på problemet? Har en farbror som är någorlunda kunnig inom elektronik.

Med vänlig hälsning,
Linus
Mjuas
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 12 maj 2021, 21:06:58
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sverige

Re: Laddningslampa slocknar inte efter generatorbyte

Inlägg av Mjuas »

Tjena! Hittade du någon lösning på problemet? Jag sitter nämligen i exakt samma sits med lika bil.
Ny generator, lampan lyser och generatorn sliter som en gris för att ladda..
l_karlsson
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 01 apr 2021, 12:22:51
Årsmodell: 0
PostOrt: Skoghall
Land (Country): Sverige

Re: Laddningslampa slocknar inte efter generatorbyte

Inlägg av l_karlsson »

Nej, tyvärr har jag inte hittat nåt än. Jag tänkte att jag skulle pröva att koppla ur och i kontakten igen bara för att se så den sitter ordentligt. Pappa kopplade ur och i nån del på sin Lexus för ett par veckor sedan och då gav det felkod, sen kopplade vi ur och i igen och kollade så kontakten verkligen var i och då försvann felkoden.
Marcus123
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 12 feb 2024, 19:37:01
Årsmodell: 0
PostOrt: Falun

Re: Laddningslampa slocknar inte efter generatorbyte

Inlägg av Marcus123 »

Trådlyft!
Fick du ordning på detta nån gång?
Har nästan exakt samma historik som dig. En avensis årsmodell 2011 med 1,8l bensin. Valvematicmodulen pajade för ett par år sen så det vart byte. Kostade dock inte så mycket då jag felsökte och bytte själv.
För en vecka sedan slutade den att ladda och batterilampan tändes. Fick idag hem en ny generator av precis samma modell som du köpt. Har nu samma symtom. Laddar som den ska 13,9V men batterilampan lyser fortfarande. Misstänker starkt efter att ha läst denna tråd att generatorn inte har rätt laddregulator.

Finns ju 2 signaler på generatorn som är lite svåra att mäta utan att veta mer om dom. RLO= CPU Control PWM och DFM= Feedback.
Kollar jag med felkodsläsare har den även rätt spänning i cpu samt på obd uttag.
Skriv svar