Tycker att min bil har börjat spika på sista tiden, hörs mellan 1000-2000rpm vid belastning. På tomgång och vid högre varv så hör man inget.
Förbrukningen har också ökat tycker jag. Kan det vara så att dagens diesel är så dålig att motorns inställningar inte är kompatibla med bränslet?
Eller har någon något annat förslag?
1,4 D4D Spikar
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: 1,4 D4D Spikar
Definera vad du menar med spikar i detta fallet ?
Normalt menar man att bränslet detonerar okontrollerat, alltså innan tändstiftet ger gnista - på grund av kompressionen.
Men på en diesel är ju detta det normala, den kompressionständer ju alltid.
Normalt menar man att bränslet detonerar okontrollerat, alltså innan tändstiftet ger gnista - på grund av kompressionen.
Men på en diesel är ju detta det normala, den kompressionständer ju alltid.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: lör 01 aug 2009, 17:21:53
- Bilmodell: Urban Cruiser 1,4 D4D 4WD
- Årsmodell: 2011
- PostOrt: Östersund
- Ort: Östersund
Re: 1,4 D4D Spikar
Jag vet inte om det är spikningar men motorn har ett märkbart högre "knattrande" vid belastning än vad den hade tidigare. Jag hade en Yaris 1,4 D4D för ca:8 år sedan och den hade en helt annan gång i motorn, men dieseln var ju oxå bättre på den tiden utan en massa FAME och RME iblandat.
Senast redigerad av bjorkved den mån 08 nov 2021, 23:33:36, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 611
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: 1,4 D4D Spikar
När dieselmotorer får ökat dieselknack, typ "spikande" är det oftast dåliga spridare.
Vanligt på Pickup'er och traktorer med många mil/timmar.
Dåligt bränsletryck kanske kan ge samma fenomen.
Vi bytte nyligen en spridarspets på våran jordbrukstraktor av just den anledningen. Våran Gårds-Nissan Navarra har samma typ av ljud, om än bara tendens.
Därför har jag förkovrat mig i just detta.
Detta är generellt för dieselmotorer alltså.
Just den motorn tråden gandlar om kanske har annat typfel.
Vanligt på Pickup'er och traktorer med många mil/timmar.
Dåligt bränsletryck kanske kan ge samma fenomen.
Vi bytte nyligen en spridarspets på våran jordbrukstraktor av just den anledningen. Våran Gårds-Nissan Navarra har samma typ av ljud, om än bara tendens.
Därför har jag förkovrat mig i just detta.
Detta är generellt för dieselmotorer alltså.
Just den motorn tråden gandlar om kanske har annat typfel.
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: lör 01 aug 2009, 17:21:53
- Bilmodell: Urban Cruiser 1,4 D4D 4WD
- Årsmodell: 2011
- PostOrt: Östersund
- Ort: Östersund
Re: 1,4 D4D Spikar
En liten uppdatering! Har sedan en tid tillbaka kört bilen på HVO och efter att jag började med det så går motorn mycket tystare och mjukare. HVO har ett högre cetantal och energi innehåll än vanlig diesel, vilket gör att den antänds lättare och det resulterar i att motorn går tystare och mjukare. Ett lite plus är att bilen blivit piggare och drar mindre bränsle .