Krånglande Avensis

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mindflow
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 20 dec 2015, 10:59:42
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: 78473
Land (Country): Sverige

Krånglande Avensis

Inlägg av mindflow »

Har en Toyota Avensis 05 bensinare, har under senare tid märkt att den börjat krångla lite. Då den stått under natten eller medans jag jobbat så låter det som om den knäar precis i start ögonblicket, det blir tydligare om bilen stått med motorvärmare, vid kallstart märks det nästan inte alls.

Det jag gjort åt bilen än så länge är nya tändstift, nytt luftfilter och nytt batteri, startmotorn är ca 4 månader gammal.

Kopplade ur luftmassemätaren vilket resulterade i att bilen lägger av om jag inte ger lite gas så den verkar fungera.

Glömde skriva att det inte finns några felkoder så har lite problem att lokalisera problemet..

Tips mottages tacksamt.

Har denna fråga hamnat i fel del av forumet hoppas jag admin kan flytta den.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Krånglande Avensis

Inlägg av tobo »

Pol-skorna ordentligt åtdragna på batteriet?
mindflow
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 20 dec 2015, 10:59:42
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: 78473
Land (Country): Sverige

Re: Krånglande Avensis

Inlägg av mindflow »

Ja. Det är inga problem då bilen är varmkörd, vid kallstart märks det knappt alls men då den haft motorvärmare på så kommer problemet, borde inte inte starta lättare med motorvärmare än utan?
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Krånglande Avensis

Inlägg av riclin »

Tror det kan underlätta, om du skriver vilken bensinare du har. 1,8--2,0--2,4.
mindflow
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 20 dec 2015, 10:59:42
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: 78473
Land (Country): Sverige

Re: Krånglande Avensis

Inlägg av mindflow »

Det är en 2,0. Har även märkt att då jag åker så kan den rycka till 1 sekund för att sedan gå bra igen. Sitter det något spjäll eller liknande som kan krångla vid start?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Krånglande Avensis

Inlägg av Glenn »

Rent generellt sett tycker jag det låter lite som dålig vevaxelgivare, men jag vet inte riktigt hur det är på just den motorn.

Det är ofta temteraturberoende, och gör ofta så motorn hickar till när man kör.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
mindflow
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 20 dec 2015, 10:59:42
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: 78473
Land (Country): Sverige

Re: Krånglande Avensis

Inlägg av mindflow »

Kan man felsöka den på något vis? Eller är det byta och hålla tummarna?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Krånglande Avensis

Inlägg av Glenn »

Ibland kan det sättas felkoder, men annars är det ju svårt..

På vissa bilar är den väldigt lätbytt, då kan man ju chansbyta, men på vissa är det bökigt som f-n..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
mindflow
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 20 dec 2015, 10:59:42
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: 78473
Land (Country): Sverige

Re: Krånglande Avensis

Inlägg av mindflow »

Beställt både kam och vevaxel givare, testar att byta då de kommer med posten. Kostade inte många kronor så lika bra att byta bägge. Tack för svar. 😊
mindflow
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 20 dec 2015, 10:59:42
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: 78473
Land (Country): Sverige

Re: Krånglande Avensis

Inlägg av mindflow »

Har nu bytt givare med blandat resultat, den är fortfarande lite trög på starten då den stått med motorvärmare, något mer jag kan göra för att lösa problemet? Sitter det någon temperatur mätare som kan ställa till problem? Uppe vid spridarna eller något sådant? Den är som sagt värst då jag haft motorvärmaren i och ska iväg till jobbet på morgonen. Blir inte riktigt klok på detta då jag inte har ett felmeddelande utan hör bara att något är fel då jag ska starta den..
Skriv svar