Markfrigång

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
asa-nesse
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 03 maj 2014, 16:39:17
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2008
PostOrt: Halmstad

Markfrigång

Inlägg av asa-nesse »

Hej alla!
Nu skall jag ställa en fråga som måhända avslöjar min okunskap men det må vara hänt. Jag tänker pensionera min gamla Avensis som har varit (och är) helt fantastisk. Eftersom jag kör en hel del på dåliga vägar så behöver jag en bil med plats för mycket bagage och med hög markfrigång. Det sistnämnda är inte minst viktigt.
Många bilar anger att man kan få bilen med däck både 16, 17 eller 18 tum till samma bil. Innebär det att markfrigången blir högre om man väljer bilen med 18 tums däck än om man väljer bilen med 16 tums däck?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Markfrigång

Inlägg av Glenn »

Nej, normalt sett så har de större hjulen lägre profil på däcket så att rullningsomkretsen och därmed totalhöjden blir ungefär densamma.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar