Spola underredet eller inte?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Spola underredet eller inte?

Inlägg av no-one-else »

När jag började köra bil i 18-20-årsåldern, var det allmänna tipset vid biltvätt att det var minst lika viktigt att spola rent underredet som överdelen av bilen. Men vilka rekommendationer gäller idag, när nya bilar oftast har en massa plastskydd på underredet? Har köpt en Auris 2017 och vill gärna veta hur jag ska göra med denna frågeställning, eftersom bilen har sådana plastskydd, vad jag förstår, under i princip hela bilen. Att spola rent vid skärmkanterna är givet att jag gör, men hur är det med resten? Någon som kan ge mig ett seriöst svar, tack. :?:
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Spola underredet eller inte?

Inlägg av Johnny Blade »

Man bör definitivt tvätta bilen på undersidan.Helst bak.Skuffgolv/plåtskarvar,bärarmar med infästningar.Där rostar det ofta på Toyotorna.
Just ovanför skyddsplasten brukar dom klara sig rätt bra,men på Aurisarna brukar plasten innanför trösklarna bli full av grus och lera.Så att ta ner och tömma dom kan vara bra ibland.Där beror det iofs mycket på vad för vägar man åker på.
Det är "omöjligt" att ta ner skydden om man lyfter upp bilen med en saxlyft. ;)
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Spola underredet eller inte?

Inlägg av Neblade »

Definitivt tvätta underrede och hjulhus, men gå inte för nära med högtryckstvätten.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar