Celican startar ej efter jag tankat fullt??

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Celican startar ej efter jag tankat fullt??

Inlägg av Jonex »

Om det är tändningslåsoperationen du syftar på så krävs endast ett par bra skruvmejslar.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Kocken28
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 15:01:31
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 90
PostOrt: Rimbo
Land (Country): Sweden

Re: Celican startar ej efter jag tankat fullt??

Inlägg av Kocken28 »

Ja det var det jag menade,
Var inne idag på en toyota reservdelsbutik och frågade om tändlås, och berättde om mitt problem, han tror att det kan vara blecken igen, inne i startmotorn som är fel, han sa att det räcker om man sätter dom nån milimeter fel så startar bilen ca 5 gånger sen är man tillbaka med strulet, kan det stämma, jag satte dom precis som dom förra , så jag tror inte det är felet igen, men jag får väll lossa på allt jävla skit igen och kolla om det är problemet, annars tror jag oxå att det är tändningslåset och det kostade ca 800 kr om man behövde ett helt nytt.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Celican startar ej efter jag tankat fullt??

Inlägg av Pipedreams »

Man tror att man har monterat dom lika men när man drar åt pluskabeln så kan blecken rotera med.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Kocken28
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 15:01:31
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 90
PostOrt: Rimbo
Land (Country): Sweden

Re: Celican startar ej efter jag tankat fullt??

Inlägg av Kocken28 »

okej då ska jag kolla det idag, tack för all hjälp, återkommer när jag kollat det
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Celican startar ej efter jag tankat fullt??

Inlägg av Jonex »

Det var just det där som toyota sa till mig också " Du har satt blecken snett" men inte fan såg det något annorlunda ut
när dom tittat på den, mätte med skjutmått. Och ja, jag skruvade av locket flera gånger för att se så inte blecken vridit sig när jag drog åt pluskabeln.

Det är inte själva tändningslåset som är problemet, det är startmotormodulen som sitter bak på tändningslåset som kan
erja tydligen ,jag köpte ny sådan på Toyota för 1100 kr till min Carina E och sen var problemet ur världen.
"Väldigt sällsynt " sa dom på Toyota men tydligen så var min Carina E väldigt sällsynt för det hände flera gånger att dom sa så.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Kocken28
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 15:01:31
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 90
PostOrt: Rimbo
Land (Country): Sweden

Re: Celican startar ej efter jag tankat fullt??

Inlägg av Kocken28 »

jag har nu tagit ut startmotorn och öppnat den, blecken verkar sitta som dom ska, man ser några märken på dom, men jag har ju som sagt använt bilen några gånger och startat den en massa gånger, men jag bytte blecken igen efter som jag hade köpt nya redan, ja bilen startar och jag provkörde i ca 15 min och bilen starde igen, jag tror jag behöver köra längre för att kolla om det verkligen funkar, men jag tror inte det är blecken, ja det kan nog vara som du säger jonex, jag ska kolla på det, men ett nytt tändningslås till min celica kostar ca 800 kr hos toyota,
Bellman
Inlägg: 212
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:39:44

Re: Celican startar ej efter jag tankat fullt??

Inlägg av Bellman »

Jag moterade en startknapp i min celica när det problemet uppstod.
När det inte gick med nyckeln tryckte jag på knappen helt enkelt.
Är ett rätt vanligt problem har så på crownen med och vet även några till crownar som har samma problem.
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Celican startar ej efter jag tankat fullt??

Inlägg av Suprafan »

Gt-4 skrev:Om den inte är svensk såld så kan du ha kopplingsgivare så du måste trycka in kopplingen för att startmotorn ska gå. (det misstaget har jag gjort) :D
Annars så känns det som om du har ett larm monterat eller nåt sånt?
Finns även svensksålda med denna funktionen. Lite sent, men fakta är fakta ;)
Kocken28
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 15:01:31
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 90
PostOrt: Rimbo
Land (Country): Sweden

Re: Celican startar ej efter jag tankat fullt??

Inlägg av Kocken28 »

okej och hur gör man det då, alltså monterar starknappen?
Bellman
Inlägg: 212
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:39:44

Re: Celican startar ej efter jag tankat fullt??

Inlägg av Bellman »

Kocken28 skrev:okej och hur gör man det då, alltså monterar starknappen?
Tar och drar en kabel till pluspolen till knappen sen en kabel där ifrån till selonoiden på startmotorn.
Skriv svar