Bz4x?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Great
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 11 mar 2012, 20:30:41
Bilmodell: Avensis, Rav4
Årsmodell: 0

Bz4x?

Inlägg av Great »

Fundering angående Toyota nya elbil Bz4X.
Eller lite input..

Sitter nu i valet o kvalet att slå till på en ren elbil, sitter i dagsläget en Avensis 2008 bensin.

Har precis fått upp solceller på taket, så mycket tankning bör kunna lösas därigenom sommartid,

Ska man hålla ut med bensinaren ett tag till, eller slå till, direkt, bör tilläggas att jag har pengarna för ett köp.

Hur kommer tillgången på bil se ut i framtiden, beställer jag nu får jag den q1 låter det som.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bz4x?

Inlägg av Glenn »

Försök göra en så sann beräkning som du kan, din nuvarande bil är det nog lätt att räkna på, att räkna på en man tänker köpa är inte lika lätt.

Men viktigt är att inte ta bluff-schablonvärdena som elbilssäljarna brukar komma med, kolla upp exakt vad du kommer att få betala i försäkring exempelvis, skatt är väl inte så mycket, men kolla service och räkna med högre däckskonto.

jag har INTE kyckats få nån elbilskalkyl att gå plus, men då räknar jag ju med att behöva låna för att kunna köpa en också.
(Å andra sidan, även om man cashar den så ska man väl egentligenr äkna med hur mycket pengarna ökar i värd om du investerar dom under samma tid, även om det är svårberäknat)

Tänk också på att räkna med eventuell hyrbil de dagar du tänker köra långt, mycket grejer eller dra släp (om inte bilen i fråga kommer med krok och vettig dragvikt), sånt varierar ju kraftigt från person till person.

Räkna även med att angiven räckvidd är fantasi, kolla tester och tänk på att bilen drar mer om det är kallt eller varmt.

Eftersom jag kör 10mil/dag till och från jobbet så räknade jag att bilen måste ha en angiven räckvidd på MINST 300km för att uppfylla detta året om, även när den är 5-8 år gammal.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar