Bromspedal i botten efter belägg/skivbyte Avensis T27

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
helvetes
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 31 jan 2019, 22:57:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Leksand

Bromspedal i botten efter belägg/skivbyte Avensis T27

Inlägg av helvetes »

Hej!
Gäller Avensis T27 från 2011.

Har precis bytt bromsskivor och belägg bak på bilen. Nu går bromspedalen i botten med liten bromsverkan. Parkeringsbromsen (elektrisk) verkar dock funka.

En sak som hände under bytet, som kanske kan ha orsakat detta, är följande:
På ena sidan var beläggen så totalslut att kolven var helt ute, och lossnade således från oket. Jag kan också ha skruvat ett halvt varv åt fel håll när jag skulle skruva in kolven i oket, hursomhelst så lossnade kolven och det rann ut en liten mängd bromsvätska (ca 0,5 dl).
Nivån i bromsvätskebehållaren var fortfarande ok, men jag efterfyllde ändå med motsvarande mängd.

Kan det ha kommit in luft i systemet när kolven åkte ur och kan det vara därför pedalen och bromsverkan nu är som det är?
Behöver jag lufta systemet (kanske främst det ok där kolven åkte ur)?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Bromspedal i botten efter belägg/skivbyte Avensis T27

Inlägg av Micke2 »

helvetes skrev: lör 27 aug 2022, 08:48:14 kolven var helt ute, och lossnade således från oket.
Kan det ha kommit in luft i systemet när kolven åkte ur och kan det vara därför pedalen och bromsverkan nu är som det är?
Behöver jag lufta systemet (kanske främst det ok där kolven åkte ur)?
Ja, det är nu luft i bromsarna. Då får man avsevärt sämre bronsverkan, och negativa påverkan står i direkt proportion till luftmängden.

Lufta är nu ett måste.
Börja med oket där kolven ramlade ut, men det kan bli nödvändigt att lufta på fler ställen.

Vrida lite år fel håll borde inte påverka någontong alls.

Handbromsen är mekanisk och helt oberoende av hydrualiken. Därför fungerar den.
helvetes
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 31 jan 2019, 22:57:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Leksand

Re: Bromspedal i botten efter belägg/skivbyte Avensis T27

Inlägg av helvetes »

Micke2 skrev: lör 27 aug 2022, 10:16:45
helvetes skrev: lör 27 aug 2022, 08:48:14 kolven var helt ute, och lossnade således från oket.
Kan det ha kommit in luft i systemet när kolven åkte ur och kan det vara därför pedalen och bromsverkan nu är som det är?
Behöver jag lufta systemet (kanske främst det ok där kolven åkte ur)?
Ja, det är nu luft i bromsarna. Då får man avsevärt sämre bronsverkan, och negativa påverkan står i direkt proportion till luftmängden.

Lufta är nu ett måste.
Börja med oket där kolven ramlade ut, men det kan bli nödvändigt att lufta på fler ställen.

Vrida lite år fel håll borde inte påverka någontong alls.

Handbromsen är mekanisk och helt oberoende av hydrualiken. Därför fungerar den.
Tack vad bra, då börjar jag med det oket!

Det jag menade var att kolven nog ramlade ut för att jag råkade vrida den åt fel håll när jag skulle skruva in den i oket (jag skruvade alltså ur den).
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bromspedal i botten efter belägg/skivbyte Avensis T27

Inlägg av Glenn »

Ja du har garanterat luft i systemet som sagt.

Själv skulle jag ha passat på att byta bromsvätskan och därmed lufta vid alla hjulen när man ändå håller på.

En varning angående det dock, det är väldigt lätt att av misstag dra av luftnipplar om dom är gamla och rostiga, gör man det så är det ju inte så kul, verkstäderna byter normalt ok när det händer (med tillhörande ganska höga kostnad) hemmafixarna (inkl jag själv) brukar försöka rädda situationen med hjälp av migsvets. (Man loppar på det som är kvar av nippeln och försöker vrida loss den)

Så med det sagt så kan du ju börja med enbart hjulet där kolven hoppade ur, där behöver det ju garanterat luftas som sagt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
helvetes
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 31 jan 2019, 22:57:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Leksand

Re: Bromspedal i botten efter belägg/skivbyte Avensis T27

Inlägg av helvetes »

Ber att få tacka så mycket för hjälpen!

Luftade nu det oket där kolven ramlade ur och det verkar räcka gott så.
Skriv svar