Krävande bromsok höger fram

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Toyta01
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 11 sep 2022, 02:00:29
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1
PostOrt: Kopparberg

Krävande bromsok höger fram

Inlägg av Toyta01 »

Har en Toyota Corolla liftback från 2000, har haft problem en tid att höger bromsok legat på, motionerade kolven och kollade glidpinnnar, ingen förbättring, köpte nya ok och bytte båda fram, fortfarande ingen förbättring, antog nu att det va en förträngning i bromsslangen så dom byttes idag, men höger ok ligger fortfarande på, inget annat fel kan jag hitta, bromspedalen känns hård och inte svampig, utesluter luft i systemet då dom blivit luftade 2ggr nu och felet är exakt lika som innan jag hade rört något.
Om jag åker 5km och känner på vänster fram är skivan sval och på höger bränner man sig nästan.
Vad kan vara fel? Huvudbromscylindern? Abs enheten?
Om det är huvudbromscylindern borde man inte få andra symptom som tex sjunkande bromspedal?
Hepp
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 26 okt 2022, 22:36:53
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 6
PostOrt: Torslanda

Re: Krävande bromsok höger fram

Inlägg av Hepp »

Hej
Har samma problem. Har bytt alt utom oket, som iofs. Verkar okej.
Var köper man ett ok ?
Beläggen kan gå trögt i mässings plåtarna.
Glidpinnar kan gå trögt, den med gummihylsa är knepig.
Bäst glider dom med silicon spray, tycker jag.
Toyta01
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 11 sep 2022, 02:00:29
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1
PostOrt: Kopparberg

Re: Krävande bromsok höger fram

Inlägg av Toyta01 »

Köpte mina ok på Autodoc, dom va hyfsat prisvärda, man kan ju renovera dom gamla också, finns ju renoveringssatser med packningar och kolvar då kommer man undan lite billigare.
Mina glidpinnar mm går lätt och fint, kör med kopparpasta, har funkat i alla år på mina andra bilar.
Tror Abs burken kan vara boven, åkte runt på en åker och bromsade så Absen fick jobba lite, verkar fungera lite bättre nu, dom ligger inte på, går att knuffa bilen för hand, men bromsar man lite så blir höger framhjul varmare än vänstra, men den bromsar rakt och fint och jag hade väldigt jämn bromsverkan på besiktningen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Krävande bromsok höger fram

Inlägg av Glenn »

Man ska inte ha koppparpasta på glidpinnarna, finns speciell smörja för det men vad som helst som inte angriper gummi funkar väl.

Men går det lätt ligger nog inte problemet där.

Man kan ju ställa kontrollfrågorna.. kan beläggen röra sej HELT fritt ? normalt gör man rent och testar med beläggen helt torra och oket lossat att dom kan röra sej helt fritt hela vägen innan man fettar in (lämpligen med kopparpasta eller nåt keramiskt), hur trög är kolven att trycka in efter att den är utpumpad ? (svårt att mäta eller beskriva i text jag vet), sitter det några byglar på oket ? (som det gör på ATE) ..sitter dom rätt ?

Glidpinnarna ska dessutom också gå väldigt lätt.

Det kan vara ganska lite kärvningn på nåtp ställe för att beläggen ska ligga emot lite.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar