Köpråd, aygo, yaris, rav 4

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
mikael_st
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 17:39:33
PostOrt: Mölndal
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Köpråd, aygo, yaris, rav 4

Inlägg av mikael_st »

Ska köpa en andra bil. Den kommer inte rulla så jätte mycket. Men ska vara komplement till elbilen som Går mest. Dock kommer den rulla varje dag men väldigt lite.

Måste vara en automat, och gärna bensin då skatten på diesel e rätt hög.

Var och provade en aygo 2017 eller 2018 kanske de var. Men den var hemsk i lådan, ryckte o ojämn gång. Var svårt att köra mjukt utan den ryckte iväg. Vet ej om de ska vara så eller var fel på den. 3000mil hade den gått.

Yaris har jag kollat på, antingen hybrid eller utan kollar årsmodell 2012-2015 ungefär. Men om aygon gick korrekt kommer Yarisen gå likadant, är det samma lådor o motorer som rycker o har sig?

Provade en Rav4 årsmodell 2012 2liters bensin. Och jag blev kär. Inte alls den bil jag funderat på då den är bra.mkt större. Men va fint den gick o skön att köra o allt. Sen praktiskt tänker jag. Skönt att ha dragkrok på en bil, och hyfsad lastvänlig o inte super hög skatt då det är bensin. Men vad bör man se upp med på dessa bilar ? Samma pris som de andra små jag kollat på dock 18000mil.
Sjukdomar , några svaga punkter ?
Apexi Power FC @ CYRIX mappad : CP kolvar : T04E Turbo : Tein Coilovers : Cusco fjäderbensstag : Yokohama fälgar
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Köpråd, aygo, yaris, rav 4

Inlägg av Micke2 »

Rav4 med 2.0 bensin är nog bland det driftsäkraste du kan köpa.
En 2012 är en Rav4 III. (Modell nr3 av Rav4)

Jag vet inga direkta ackilleshälar alls trots att vi kört div Rav4 i över 12år men kopplingsbyte är alltid mycket kostsamt på alla AWD bilar.
Inte för att kopplingen är dålig på just Rav4, tvärsom, men man kan slita ut den fort som dålig förare och/eller mycket tunga släp. Många drar hästsläp mm och kanske inte alltid är så bra släpbackare.... (fördomsfullt, jag vet)

Går ju att provocera kopplingen lite vid provkörningen och se så den inte är på upphällningen. (Troligen inte)
Normalt använd klarar en koppling långt över 30.000 mil.
Rav4 inget undantag.

Automatlådorna i Rav4 III har ingen koppling utan en momentomvandlare. = inte dom problemen med släpbackande.

Oljan i bakdiffen skall bytas tätt på Rav4.
Faktiskt var 3000mil. (Varannat servicetillfälle)
Det kanske inte alla hemmaservare gör.

Rost är nog inte så vanligt i det man ser av karrossen, men det kan löna sig att kolla länkarmar och subframe. Dom står inte emot lika bra som karrossen. (Gäller ALLA bilar. Inte bara Rav4)

Sidohängda bakluckan är både bra och dåligt.
Man kan lätt lasta och nå in, men lutar bilen slår den igen, upp eller i rumpan och tar gärna vind.
Lite besvärligt om en bil står nära bakom, och på den Rav4 II vi hade kunde man inte öppna skuffen alls med släp på. Vet inte hur nära draget luckan går på en Rav4 III.

Rav4 IV (2013) vi har nu har "normal" baklucka och det är faktiskt bättre.

Jag skulle inte bli paff om vi en dag skaffar en nyare Rav4 igen den dagen det är dags. Alltid variit nöjda.

I övrigt är det som.med allla begandade bilar.
Kolla så allt fungerar och utan missljud samt kolla karrossen och servicehistorik.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd, aygo, yaris, rav 4

Inlägg av Glenn »

Jag har ingen koll på automatlådorna (skulle aldrig köpa en automat själv) men rent allmänt så skulle jag välja yaris framför aygo, dom är mer bil, drar typ lika mycket soppa och håller andrahandsvärdet bättre, dessutom är dom mer komfortabla, ljudnivån framförallt.

Rav4 är ju en mycket större bil med allt vad det innebär med bättre säkerhet, mer komfort, mer last osv. Men också högre skatt, högre försäkring, högre bränsleförbrukning mm.

Jag skulle tveklöst välja rav4 av dessa tre, men det beror ju på ens egna prioriteringar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Köpråd, aygo, yaris, rav 4

Inlägg av Johnny Blade »

Den där hackande drivningen i Aygon beror på att det inte är någon automatlåda.Det är en manuell lådan med robotväxling.
Kolla hellre en Yaris med riktig automatlåda (hydriden är såklart att föredra).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd, aygo, yaris, rav 4

Inlägg av Glenn »

Aha, det är den där "manuell kopplingslös låda med möjlighet till automatisk växling" som även yaris hade i början ?

Den fick ju mycket kritik minns jag.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Köpråd, aygo, yaris, rav 4

Inlägg av Johnny Blade »

Fast den har koppling(dock ingen kopplingspedal).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
mikael_st
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 17:39:33
PostOrt: Mölndal
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Köpråd, aygo, yaris, rav 4

Inlägg av mikael_st »

Aha så Yaris har inte samma låda som aygo ?
Tack så mycket. Då vet man det :)

Blev i alla fall en Rav4 idag :thumbup:
Blir att leta stereo nu så man kan få blåtand o kanske backkamera ingång.
Apexi Power FC @ CYRIX mappad : CP kolvar : T04E Turbo : Tein Coilovers : Cusco fjäderbensstag : Yokohama fälgar
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd, aygo, yaris, rav 4

Inlägg av riclin »

Från 2015 i kombination med diesel 2,2 aoutomat (tillval till executive endast) Och från facelift 2016- hybrid fanns JBL stereo som tillval, till executive paketet. 572W förstärkare, och baslåda i skuffen. Bra ljud, går dock enkelt att bygga bättre själv. Bör finnas på skroten till 2013 och senare bilar. Är det en 2012, eller äldre. Får du bygga själv.

Vi har en Prius med JBL. Samma 572w förstärkare, men 10 högtalare utan baslåda. Är 8+baslåda I Rav 4an. Ish samma ljud, skulle jag säga. Nya Rav 4, från 2019 har 800w förstärkare. Men knappt märkbar förändring ljudmässigt! En god vän köpte dock en Volvo V90XC med största ljudpaketet från Bowers & Wilkins. Det är på en helt egen nivå. Bör kanske närmast jämföras med Mark Levinson i större Lexus bilar dock!

Jag lyssnar sällan på musik i bilen. Men när jag gör det, vill jag ha bästa möjliga ljud. Har faktiskt funderat på att kliva upp till Lexus, pga Mark Levinson I Luxury paketet. En vacker dag? När frun är bortrest :D
Skriv svar