Funderingar kring RAV4

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
sweddiw
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 17 okt 2022, 14:05:05
Bilmodell: Ingen toyota ännu
Årsmodell: 0
PostOrt: Motala
Land (Country): Sverige

Funderingar kring RAV4

Inlägg av sweddiw »

Hej!
Letar lite lätt efter en lämplig RAV4 för mig och familjen.
Jag funderar på om jag ska slänga ut lite mer pengar för att få en nyare bil med mindre mil eller
om jag ska nöja mig med en äldre modell som gått några mil extra.

Min fundering är, bör man fundera något kring årsmodell eller miltal?
Har dom blivit mycket bättre på senare år eller håller även de äldre ihop bra (trots att de kanske gått 20k+ mil?)

Jag vill gärna komma undan så billigt som möjligt (vem vill inte det?), men de håller verkligen ganska högt pris begagnade.
Det är ju inte svårt att hitta en 2006:a som gått närmare 20k för runt 80-100k. Det är ändå en 16 år gammal bil.
Men nåväl, bör man undvika en så pass gammal bil eller är det bara att tuta och köra om skicket verkar ok?
Vad jag förstått finns det inte mycket modellrelaterade fel, ens på äldre modeller?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Funderingar kring RAV4

Inlägg av Micke2 »

Nej, dom är riktigt pålitliga.

Det är väl om ägaren servat själv som bakaxeloljan kanske missas. Den ska bytas var 3000mil = varannan service
Ovanligt ofta. Säkert av en anledning.

Jag tror första årgången av Rav4 III inte kan stänga av antispinn med resultatet att man knappt kan gunga sig loss ur snö eller lera. Stor kritik ledde till att funktionen infördes snabbt. (Kan det ha varit modellår 2006 som saknar?)

Generellt på AWD bilar är att kopplingsbyten är dyrare än på 2wd. Så en extra koll på den kanske.

Ingen av våra har rostat i karrossen, men jag tycker själv att subframe o länkarm fram o bak är dåligt rostskyddsbehandlade. Så dom har jag rostskyddat extra själv.

Förhållandevis bränslesnåla. Våra har varit bensin manuell och vi bor på landet.

Jag skulle inte vara rädd för en välskött långmilare, om kopplingen känns bra om man provocerar den.
Inte för att kopplingen är dålig, men den är en slitdel och många drar släp ofta med dom.
Kopplingspedalen har varit lite trög på dom tidigare tycker jag. Lite vardagsieriterande. Inget fel, utan en egenskap.
Först med Rav4 IV som vi har nu är den lättrampad.
sweddiw
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 17 okt 2022, 14:05:05
Bilmodell: Ingen toyota ännu
Årsmodell: 0
PostOrt: Motala
Land (Country): Sverige

Re: Funderingar kring RAV4

Inlägg av sweddiw »

Stort tack för informativt svar!
Jag kommer sikta på att hitta en med automat, du råkar inte veta om något särskilt man bör kolla på när det gäller automatlådan? Har kört automat senaste åren och känns lite jobbigt att gå tillbaka till manuell. Har dessutom en fru som ska ta automatkort så en manuell blir inte helt välkomnad :)

En automat har ju ingen koppling på det sättet, men kanske finns något annat att kika efter? Hur den ska växla o.s.v?
Hade en Auris hybrid för ett antal år sen och cvt-lådan i den gillade jag trots att folk tycker att det -låter- som den ligger och slirar på kopplingen :) Är rav4:an liknande?
Rav4:ans automatlåda är hållbar precis som toyotas lådor brukar vara?

Notering: Jag kommer dra husvagn en vecka eller två på sommaren samt ett enklare obromsat släp till tippen då och då..
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Funderingar kring RAV4

Inlägg av Glenn »

Av rent intresse, vad drar en manuell 4wd bensinare ungefär ?

Annars håller jag med om att skick och skötsel är mer viktigt än mil och ålder.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Funderingar kring RAV4

Inlägg av Micke2 »

Jag vet då inte om några typfel på automaterna i Rav4'or.
Momentomvandlar-automater och E-cvt har ingen koppling som slits så.

Dubbelkopplingsautomater har däremot lameller som slits likt manuell låda men jag tror inte Rav4 har sådana automatådor.

Vad Toyotas CVT-automater (ej hybrider)har för slags fri/startkoppling vet jag inte säkert, men troligen momentomvandlare. OBS gissat.

Våran nuvarande 6vxl manuella Rav4 IV 2.0 bensin 4wd 2013 drar ca 0.78 l/mil mätt vid pump.

Vi hade förr en 5vxl manuell Rav4 II 2.0 bensin 4wd 2002 som drog ca 0.86 lit/mil.

Då bor vi på landet med 4mil till jobbet efter 80km/h länsvägar i mellersta Sverige.
Kör som "folk". No more, no less.

Kör man kortkörningar eller mycket i stan drar det nog iväg betydande.

2.0 bensinarna gör INTE en Rav4 till någon raket.
Långt ifrån. Men den håller farten i (måttliga) uppförsbackar och jag anser den inte drygkörd med en massa växlande, trots att det är ganska kuperat häromkring. Vi drar också 1350kg husvagn utan att lacka ur, men visst hade den gärna fått ha lite mera kraft att ge. Men då drar den nog mer....
sweddiw
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 17 okt 2022, 14:05:05
Bilmodell: Ingen toyota ännu
Årsmodell: 0
PostOrt: Motala
Land (Country): Sverige

Re: Funderingar kring RAV4

Inlägg av sweddiw »

Tack för info Micke!

Precis som du säger så tror jag inte Toyota har några dubbelkopplingslådor, det har jag aldrig sett i en Toyota utan dom håller sig nog till CVT-lådorna.
Jag föredrar CVT framför dubbelkopplingslådor så som DSG-lågor hos Vag. Jag kommer från en Golf med DSG-låda och jag är inte en fan av den typen av låda. Jag har som sagt även ägt en Auris Hybrid med cvt-låda och visst att den kan varva lite, men jag tänkte aldrig på växellådan. Med DSG-lådan så kände man hela tiden växlingarna, vilket jag störde mig på. Hade alltid växellådan i tankarna, då jag inte tyckte den växlade så "smooth" alla gånger.
Men DSG-lådorna är ju trots allt manuella lådor men som växlas av en dator typ, så inte så konstigt att den beter sig annorlunda jämfört med CVT.

Kan tänka mig att RAV4-bensin inte är något monster, men jag behöver inget monster, klarar mig nog gott på den kraft som finns.
Vi kommer också dra en husvagn på 1300 kilo, så det är ju bra att den klaras av. Kan inte tänka mig att det skulle vara några större svårigheter.

Nu gäller det bara att hitta rätt objekt, dom håller sig högt i andrahandsvärde, inte minst nu när begagnatmarknaden är all time high.
Svårt att hitta exemplar som inte är jättegamla eller supernya i dagsläget.
Skriv svar