Val av stötdämpare och spiralfjädrar

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hammar
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 24 okt 2022, 18:34:31
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 5
PostOrt: Stockholm

Val av stötdämpare och spiralfjädrar

Inlägg av Hammar »

Hej
Jag står i begrepp att byta stötdämpare och spiralfjädrar på en Avensis 05:a. Jag fick en offert på jobbet där arbetskostnaden skulle bli 4600 och materialkostnaden 4-5 000. Jag bestämde mig för att göra det själv med en kompis som gjort det förr. Nu ser jag dock att jag kan spara ytterligare genom att inte köpa Mekonomens delar (Lessebo resp Monroe) utan betydligt billigare via Skruvat.se. Skillnaden skulle kunna bli ett par tusen, även om jag inte väljer de allra billigaste på Skruvat.se. Nu undrar jag bara om det är dumsnålt att köpa billigt, eller om det bara är hög avans på Mekonomens grejer. Med andra ord: kommer de att gå sönder snart igen om jag köper fel eller är alla ungefär lika bra?
MVH
Hammar
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Val av stötdämpare och spiralfjädrar

Inlägg av Micke2 »

Det går ju att köpa märkesdelar på tex Skruvat,se också.
Sachs, Bilstein, osv.

Största kvalitetskillnaden mellan billiga och märkesdelar är gummidetaljer enl min erfarenhet.
Bussningar tex.

Mekonomen är inte = kvalitet så rakt av.
Men det är alltid skönt att köpa över disk om något är fel.
Jag har börjat resonera så mer och mer, samt att jag inte gillar hur allt hamnar på nätet och "försvinner".
Men det är jag det.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Val av stötdämpare och spiralfjädrar

Inlägg av Neblade »

Håller med dig Micke2, köper också gärna över disk. Men tyvärr handlar jag en del på Autodoc också, men då måste man alltid kontrollera artikelnummer mot till exempel https://japan-parts.eu/. Hittills har jag dock bara fått fel artikeln en gång (när jag slarvade och inte dubbelkollade).

Jag har haft problem med drivknutsdamasker (flera gånger) från Mekonomen, men det var riktigt länge sedan så det kanske inte är så relevant idag. Dock försöker jag så gott det går att handla sådana saker på Toyota så som drivknutsdamasker, packningssatser till bromsok mm.

Har du råd och tänker ha bilen kvar ett tag skulle jag nog köpa stötdämparna på Toyota eller åtminstone något välkänt märke (Koni, Bilstein eller liknande). Egentligen samma sak med fjädrar, man hör sällan om brustna fjädrar på Toyotor, men på vissa andra märken (*host* Ford :P ) verkar det vara betydligt vanligare.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Val av stötdämpare och spiralfjädrar

Inlägg av Glenn »

När mekonomen och autoexperten ska ha dubbla priset för grejer av sämre märke än vad tyskarna ska ha så pallar man ju inte att handla svenskt :/

Håller du dej till välkända märken så funkar det nopg bra, men original är ju alltid att föredra, men brukar bli dyrt.

Iofs är toyota lite konstiga, vissa grejer är billigare på toyota än "pirat", medans andra saker är rentutsagt svindyra, jag har lärt mej att ALLTID kolla med toyota först :)

(Oljefilter är en sån sak, original filter till min ST205 är billigare på toyota än någon annanstans, iaf vad jag kunnat hitta)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar