Däcktryckslampa

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
uffeb
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 03 sep 2022, 16:11:26
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 17
PostOrt: Tystberga
Land (Country): Sverige

Däcktryckslampa

Inlägg av uffeb »

Frågan borde ha varit uppe förut efter som problemet verkar olösligt. I alla fall om man följer instruktionsboken.
Har förstås bytt till vinterjul nu. Har justerat däckstrycket. Men de eländiga varningslampan lyser. Det är hel omöjligt att släcka den. Har testat alla möjliga och omöjliga varianter. (och varför har de placerat knappen på ett så löjligt ställe?)
Finns det något bra knep förutom svart tejp eller att byta bil?
Ulf
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Däcktryckslampa

Inlägg av Micke2 »

Årsmodell?
Första årgångarna med TPMS har bara minne för 4 sensorer. Så när man bytt hjul hittar den inte sensorerna alls. Man måste då få dom nya inlagda.
Så är våran Rav4 2013, och det gör lokala Toyota på typ 2min och har alltid varit gratis.(hos våran lokala alltså. Kan variera)

När man bara justerat trycket kan man återställa medelst knappen ovanför pedalerna, men då bara om sensorerna finns i minnet så klart.

Då var det ingen som tänkte på att man norr över har säsongshjul. Ofattbart eftersom även Japan har snö.

Något senare modeller kan man göra en re-learn medelst att trycka på däcktrycksknappen (ovanför pedalerna) tre gånger i viss rytm. Då ska lampan börja blinka en stund medan den letar efter nya har jag förstått.
Men detta har jag bara sett på Youtube och testat resultatlöst, men det innan jag fick förklarat att våran inte kan göra så.

Allt detta står i handboken. (Dock, står INTE att bilen bara kan hantera 4 sensorer, i så förekommande fall)

Men visst är det helstolligt sv annars så kloka Toyota att väkja systemet med sensorer i däcken när dom flesta andra har samma övervakning medelst ABS sensorerna. = ingen extra hårdvara mer än själva lampan och inga sensorer som kräver batteri, mm.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Däcktryckslampa

Inlägg av Glenn »

Toyota fick ta mycket skit för detta i början där, då dom dels bara hade minne för 4 sensorer, dels var man tvungen att åka till verkstaden för att lära nya, och dels vägrade dom att plocka bort TPMS-funktionen (påstod att det inte går, vet ej om det är så)

I sverige finns det ju faktiskt inget krav på TPMS.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Däcktryckslampa

Inlägg av riclin »

Toyota har fixat detta gratis för mig med. Men då har jag förvisso däckhotell där, och det är dom som klantar sig. Och inte byter till vinterdäck, från sommardäck vid bytet av däck i datorn. Sen är jag Guldkund, vilket kanske också påverkar? Bonusprogrammet Brons/Silver/Guld finns inte kvar sen många år. Men vi som nådde dit, har kvar våra fördelar än idag som guldkunder. Med gratis däckskifte tex. Kräver dock att man följer serviceprogrammet, för att behålla fördelarna. Men kör man lite nyare bilar, gör man nog detta ändå. Påverkar ju även ev goodwill. Vi fick nya xenonstrålkastare på goodwill, på våran då nästan 5 år gamla Avensis med 13.000mil på mätaren tidigare. Skulle ha kostat oss 14.000kr om vi betalat själva. Detta var år 2013. Bilen från 2008.
uffeb
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 03 sep 2022, 16:11:26
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 17
PostOrt: Tystberga
Land (Country): Sverige

Re: Däcktryckslampa

Inlägg av uffeb »

Toyota Auris 2017 är det.
Man måste öppna handskfacket för att komma åt knappen. Om jag följer instruktionsboken så händer inget.
Om jag trycker in knappen tre gånger (som någon här föreslog på en annan modell) så börjar lampan blinka. Men sedan händer inget efter att den blinkat långsamt några gånger. Oavsett vad jag gör.
Jaja. Lampan får väl lysa då. Men det är ju uppenbarligen ingen nytta med systemet för däcktrycksövervakning om man nu inte kan nollställa det efter däcksbyte.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Däcktryckslampa

Inlägg av Johnny Blade »

Med tre tryck byter man hjulset.
Eftersom det då blinkar långsamt så tyder det på att det finns två set inprogrammerade.Det ska först blinka långsamt några gånger sedan lite snabbare i upp till en minut (efter den så ska den lysa en kort stund för att sedan slockna).
Om lampan inte slocknar så kan det bero på flera saker.Antingen så han man bytt till ett par hjul som inte satt där förra säsongen,för lite luft,en trasig ventil eller så han nån skrivit in en siffra fel i koden när det programmerades.
Om man håller på och byter set så vet man till slut inte om man bytt till sommar eller vinterhjul,det står liksom ingenstans.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
uffeb
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 03 sep 2022, 16:11:26
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 17
PostOrt: Tystberga
Land (Country): Sverige

Re: Däcktryckslampa

Inlägg av uffeb »

Var i kontakt med Toyota i Nyköping igår.
De medgav att de har ett mycket struligt system. Men de lovade att fixa det om jag kom förbi. De kopplar in sin dator och ser i vilket läge som systemet har fastnat.
Aufgedyng
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 23 apr 2023, 15:17:41
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 0
PostOrt: 17270

Re: Däcktryckslampa

Inlägg av Aufgedyng »

Hej,

Hittade hit efter stor frustration över TPMS och noll hjälp av min handlare i Rissne. Kanske någon här har några fler råd en dom i tråden.

Har en Auris 2016 där jag precis avslutat däckhotell med skifte som jag har haft ett antal år. Skiftade själva denna gång så man kan ju hoppas att
dessa sensorer va inlästa. Det som gör mig något förvirrad är att symptomen för mig efter att jag skiftade är att lampan börjat blinka efter att jag kört typ 30min. Fel tryck ska som jag förstå ge lys och inte blink men jag kanske har fattat det fel.

Testat reset utan framgång ett flertal gånger. Det sjuka va att nu i helgen när jag kom tillbaka till stugan där jag skiftade så slocknade den efter någon dag. Samma visa igen dock att den började blink efter typ 30min när jag körde hem....kan det vara så att bilen hittade vinterdäcken som ligger i förråd typ 10m bort?

--Mats
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Däcktryckslampa

Inlägg av Johnny Blade »

Aufgedyng skrev: sön 23 apr 2023, 15:27:01 kan det vara så att bilen hittade vinterdäcken som ligger i förråd typ 10m bort?

--Mats
Ja.Det är mycket troligt.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Aufgedyng
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 23 apr 2023, 15:17:41
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 0
PostOrt: 17270

Re: Däcktryckslampa

Inlägg av Aufgedyng »

Ja, man kan ju bli lätt tokig på det här, svart tejp är mycket nära :D

Testade en sväng igen på annan ort. lampan blinkar nu direkt när jag startar bilen, väntade tills den började lysa, tryckte på reset 3 gånger och fick då
3 långsamma blink. Blinkar sedan snabbare några minuter och lyser fast.
Säkert så att verkstan sket i att läsa in sommardäcken eller tog bort dom för att jävlas när jag avslutade förvaring och skifte. Slutar kanske med ett re-learnverktyg för 3 lax av ren principsak.

--Mats
Skriv svar