Check vsc system / Check parking brake

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Okwin
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 08 okt 2022, 18:17:33
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2011
PostOrt: Tidaholm
Land (Country): Sverige

Check vsc system / Check parking brake

Inlägg av Okwin »

Hej,

Ny här på forumet och hoppas på att kunna få hjälp.

Har en Toyota Avensis 1,8 bensin från 2011 som gått drygt 14000 relativt problemfria mil.

Idag, nästan hemma efter en tur på ca 6 mil, plingade det dock till och tillsammans med ett par gula varningslampor tändes texterna check vsc system och check parking brake i panelen. Detta i samband med att vi svängde ur en rondell. Bilen verkar dock gå precis som vanligt och p-bromsen låser och släpper som den ska.

Vad kan det bero på och vad kan tänkbar lösning vara? Ska försöka få till en felkodsläsning nästa vecka men för att stilla mina nerver (alternativt oroa mig ner?) så ställer jag en fråga här..

Sett att fler ställt frågan men ingen fått svar som är relevant i mitt fall (för min bensinare har väl ingen egr-ventil?) så misstänker att ett svar kan intressera fler :)
Gustavavensis
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 11 apr 2013, 17:09:53
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Check vsc system / Check parking brake

Inlägg av Gustavavensis »

Hur gick det?
Samma "fel" på min T27 Avensis
Okwin
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 08 okt 2022, 18:17:33
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2011
PostOrt: Tidaholm
Land (Country): Sverige

Re: Check vsc system / Check parking brake

Inlägg av Okwin »

Hej,

Upptäckte att generatorn laddade dåligt, gav endast ca 11,4V så bytte den och sen var det frid och fröjd en dryg vecka. Men nu har det tänt sig igen, fast bilen fortsatt går bra, och nu laddar lite över 14V istället.

Har du hittat någon felkälla? Hur länge har din gett dessa varningar?
Gustavavensis
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 11 apr 2013, 17:09:53
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Check vsc system / Check parking brake

Inlägg av Gustavavensis »

Enligt Google och Youtube beror felmeddelandet på att fukt kommit in i motorn för Handbromsen. Avhjälpt från 2012 tydligen.
Ares
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 maj 2020, 22:43:04
Bilmodell: Land Cruiser 150
Årsmodell: 2016
PostOrt: Malå

Re: Check vsc system / Check parking brake

Inlägg av Ares »

Hej,
Har fått samma meddelande på min Toyota Avensis 2011 Bensin; VSC systemet felindikering! Gul lampa motor + gul lampa bromssystem lyser.
Vad skall man göra? Bor i Norrland och bilen har varit parkerat hela vintern ute.
Skriv svar