Avensis T27 2012. Missljud kommer och försvinner

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
WolvesKenta
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 27 dec 2022, 12:31:43
Bilmodell: T27 Avensis
Årsmodell: 2012
PostOrt: Oxelösund
Land (Country): Sverige

Avensis T27 2012. Missljud kommer och försvinner

Inlägg av WolvesKenta »

Olustigt metalliskt knackade har börjat från motor. Trodde först det hade med olje och ventiler att göra. Men det tror jag inte längre. Verkar va nån pump eller dylikt..... Kan nån sparka mig i rätt riktning så jag slipper felsöka allt för länge :)
[youtube]https://www.youtube.com/shorts/qigugv-Hdfo[/youtube]
patric164
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 31 jan 2023, 18:45:39
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2015
PostOrt: Töre

Re: Avensis T27 2012. Missljud kommer och försvinner

Inlägg av patric164 »

Hej
Jag hade börjat med att kolla sträckaren till multiremmen, även remskivan på vevaxel om det är en "gummigjuten" modell. Låter som att sträckaren slår (rör sig) jättemycket när ac-pumpen slår till.
Mvh Patrik
saab_no_more
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 22 jan 2023, 20:55:17
Bilmodell: Avensis kombi T27
Årsmodell: 2014
PostOrt: Hörby

Re: Avensis T27 2012. Missljud kommer och försvinner

Inlägg av saab_no_more »

Slänger ut följande anekdot som kanske kan vara användbar. Hade ett mycket liknande "knackande" som kom och gick på en 10 år gammal SAAB 9-5 för ett antal år sedan. Tog 2 minuter för en SAAB-verkstad att kolla ner och se att det var hjulet till vattenpumpen som glappade sidledes och slog i motorblocket. Syntes tydliga spår i motorblocket, och efter byte sade mekanikern att om den fått äta sig in några mm till så hade det varit kritiskt läge. Efter denna fadäs hade jag bilen 12 år till och inga problem med motorn igen. Tror själva grundorsaken var lagret i vattenpumpen som havererat.
KL68
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 30 apr 2023, 08:43:04
Bilmodell: Avensis 2012 2.0D
Årsmodell: 2012
PostOrt: Arboga
Land (Country): Sverige

Re: Avensis T27 2012. Missljud kommer och försvinner

Inlägg av KL68 »

Har ett liknande missljud på min Avensis-12, vad kom du fram till för fel på din bil?
Skriv svar