Bromsprov Urban Cruiser 4wd

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
bjorkved
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 17:21:53
Bilmodell: Urban Cruiser 1,4 D4D 4WD
Årsmodell: 2011
PostOrt: Östersund
Ort: Östersund

Bromsprov Urban Cruiser 4wd

Inlägg av bjorkved »

Är set någon som vet om fyrhjulsdriften på en Urban Cruiser klarar bilprovningens bromsrullar? Har nyligen besiktat min bil och besiktnings mannen skulle absolut köra bilen i bromspovaren trots att jag sa att bilen är fyrhjulsdriven, men han sa att dom har en lista med vilka modeller de får köra i bromstestaren. Tror inte det hände något men tycker det är konstigt att de helt plötsligt ska köra bilen i bromstestaren, trots att de aldrig gjort det förut någon gång ända sedan bilen var ny.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Bromsprov Urban Cruiser 4wd

Inlägg av Micke2 »

Det är många AWD bilar som körs i bromsrullarna.

Min Audi Quattro från 2017 körs. Den har ändå torssen diff.
Dom flesta med Haldex körs.
Men frugans Rav4 från 2013 kör dom inte.
Inte förra Rav4 heller. (2002)

Men en Urban Cruiser är mycket möjligt.
Dom har lista som sagt och det är biltillverkarna själva som medelar hur det är.

Det är nog i sin ordning.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bromsprov Urban Cruiser 4wd

Inlägg av Glenn »

Numera ligger listan med dispanser inlagda i datorn dessutom, så besiktningsmannen får upp en stor varning om det i sin handdator om bilen inte får köras på rullarna och jag tror till och med att protokollet i handdatorn ändras automagiskt till bromsprov på väg istället.

Förr hade dom inte det och då brukade det bli en del konflikter ibland, en gång sa besiktningsmannen argt att "Du vet att vi kan kontrollera det va ?" när jag sa att han inte fick kröa min celica på rullarna, varvid jag sa att "då får du nog göra det", sen kom han med svansen mellan benen och sa att man tydligen inte fick köra GT-fouren i rullarna ändå :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar