”Failsafe-mode” och gul motorlampa

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Emisve01
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 05 mar 2023, 07:37:59
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2015
PostOrt: Kungälv

”Failsafe-mode” och gul motorlampa

Inlägg av Emisve01 »

Igår när jag skulle åka från jobbet märkte jag efter någon minuts körtid att bilen inte svarade. Har en Auris kombi från 2015 som snart gått 9000 mil.

Omedelbart efter detta tändes motorlampan och jag fattade beslutet att återvända till jobbet. Iom att jag är en teknisk idiot samt att jag även skulle jobba idag valde jag att sova kvar.Jag har varit ute och lyssnat på den när den är igång och uppfattar inga missljud.

Nu står jag inför följande tre möjliga val i eftermiddag.
1. Kör bilen ca 10 mil till hemmet och lämna in den på ordninare verkstad imorgonbitti.

2. Köra bilen till närmsta toyota verkstad vilket är 2 mil, lämna den där och ta bussen hem. Återvända imorgon och lämna nycklar osv.

3. Begära bärgning av bilen för att sen fortsätta med alternativ 2.

Hur farligt kan det vara att köra i failsafe? Känns ju lite som det det är till för.

Mvh
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: ”Failsafe-mode” och gul motorlampa

Inlägg av Glenn »

Man bör inte köra nån längre tid i limpmode , men att köra hem är sällan ett problem.

Det är ju som sagt till för att ta sej hem eller till verkstad.

Problemet med att köra så länge är att vissa säkerhetsfunktioner kan vara ickefunktionella, och dessutom går bilen på "säkra värden", vilket normalt betyder att den går väldigt fett (med bränsleöverskott) vilket inte är bra i längden, exempelvis katalysatorer kan ta stryk om man kör så längre tid.

Med länge menar jag då länge, som i månader.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar