Motor skakar vid tomgång och nollställd klocka m.m.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
l_karlsson
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 01 apr 2021, 12:22:51
Årsmodell: 0
PostOrt: Skoghall
Land (Country): Sverige

Motor skakar vid tomgång och nollställd klocka m.m.

Inlägg av l_karlsson »

Hej,

Kom ut till bilen imorse och när jag startade upp den märkte jag att klocka, datum m.m. var nollställt som om batteriet varit urkopplat. Eftersom den startade verkar det dock inte ha varit något fel på det.

Noterade också att motorn skakade kraftigt när bilen gick på tomgång. Det var även skakigt när jag körde hem från jobbet på eftermiddagen.

Har nu varit ute på eftermiddagen och kört mer, men nu har skakningarna upphört så det verkar inte vara några fästen, då borde inte skakningarna ge sig.

Har också nu på eftermiddagen fått meddelande i displayen att kontrollera oljan, men ingen oljelampa är tänd så jag antar att detta har att göra med när det senast registrerade oljebytet var. Kollade oljenivån och den var ok. Gillar dock inte slumpen i detta fall…

Har alltså varit flera grejer på samma dag som gör mig lite nojig. Först och främst är jag intresserad av någon mer kunnigs bedömning här om jag ska vara försiktig med att köra över huvud taget och ta den till en verkstad för kontroll asap, eller om jag kan köra vidare tills det sker något igen?

Är säkerligen hög tid för service på bilen, men kostnader för detta åbäke vill jag såklart helst slippa.

Är en Avensis 2011 med 1,8 liters bensinmotor.
saab_no_more
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 22 jan 2023, 20:55:17
Bilmodell: Avensis kombi T27
Årsmodell: 2014
PostOrt: Hörby

Re: Motor skakar vid tomgång och nollställd klocka m.m.

Inlägg av saab_no_more »

Antar att du åtgärdat problemet vid det här laget - vad var felet om man får fråga?

Jag hade misstänkt batteriet eller generatorn (eller något annat på generatorns drivrem möjligtvis). Lite konstigt att den startade utan problem bara. Men dålig spänning kan ge en massa konstiga problem och fellampor som tänds och släcks lite slumpmässigt.
Skriv svar