Reparation av stenkott på Yaris 2018 och sensorer i framrutan

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Foobar
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 11 apr 2023, 15:30:25
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2018
PostOrt: Stockholm

Reparation av stenkott på Yaris 2018 och sensorer i framrutan

Inlägg av Foobar »

Har en Yaris 2018.

Har fått ett stenskott i framrutan och skulle vilja reparera detta istället för att byta rutan. Sparar en del pengar.

Reparationsstället säger att stenskottet sitter så det går att laga det men jag tycker det sitter hyffsat nära sensorerna i framrutan.
Jag tänker framförallt på sensorn markerad med en röd pil. Den skulle kunna "titta nedåt" och bli störd av ärret som bildas vid reparationen - eller tittar den rakt fram och bryr sig inte alls. Vad vet jag. Jag får ingen klarhet när jag frågar vad denna senor är heller. Någon här som vet vad det är för sensor?
Är det någon fara repearera rutan?
Vill absolut inte att det automatiska bromssystemet eller liknande ska sluta funka. Det vet man ju inte förren det är för sent får jag för mig.

Jag har bifogat bilder.
Bilagor
car2.jpg
car2.jpg (306.32 KiB) Visad 656 gånger
car.jpg
car.jpg (405.78 KiB) Visad 656 gånger
riqe
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Reparation av stenkott på Yaris 2018 och sensorer i framrutan

Inlägg av riqe »

Är ju bara att låta någon testa de flesta stenskottslagningar blir tipp topp men det finns alltid en lite risk att det spricker iväg när skadan skall slipas ur.
Sker det eller att sensorerna får spel (vilket jag inte tror det kommer få) är det bara att glatt pynta självrisken som brukar va 750kr och få rutan bytt.
Skriv svar