RAV4 (från 2013) awd med automatisk växel, vanliga fel & bra att veta?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
PetEri79
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 06 feb 2014, 15:07:29
Årsmodell: 0
PostOrt: Holmsveden

RAV4 (från 2013) awd med automatisk växel, vanliga fel & bra att veta?

Inlägg av PetEri79 »

Hej

Jag är nyfiken på RAV4 awd med automatisk växel, generationen som kom 2013.
Intressant att höra om både bensin och diesel motorer.
Jag gillar Subaru men har inget förtroende för deras CVT, tänker att en traditionell automatisk växellåda från Toyota, är ett betydligt tryggare alternativ.. Vill minnas att rostskydd/konstruktion på RAV4 inte är den bästa, enligt test i Vi Bilägare, men i övrigt vet jag inte mkt om bilmodellen. Så jag hoppas på en redig genomgång nu! Fel och brister, vanliga fel, bra och dåligt.. Jag vill veta allt! 🙂
PetEri79
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 06 feb 2014, 15:07:29
Årsmodell: 0
PostOrt: Holmsveden

Re: RAV4 (från 2013) awd med automatisk växel, vanliga fel & bra att veta?

Inlägg av PetEri79 »

Multidrive, vad är det? Fick en känsla av att det är en CVT låda..
PetEri79
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 06 feb 2014, 15:07:29
Årsmodell: 0
PostOrt: Holmsveden

Re: RAV4 (från 2013) awd med automatisk växel, vanliga fel & bra att veta?

Inlägg av PetEri79 »

Det verkar vara tvärdött på detta forum..tråkigt. 🤔
Multidrive är iaf en CVT och till bensinaren så är det tydligen CVT eller manuell låda som gäller.

Hittade en intressant länk: https://newsroom.toyota.eu/2019-2013-th ... wertrains/

CVTlådor känner jag inget förtroende för.. Nån som vet hur det gått för Toyotas CVTer? Är väl ingen risk att någon svarar men gör det här sista försöket att få igång tråden...
Användarens profilbild
Dogfight
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 09 maj 2022, 03:45:52
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2010
PostOrt: Göteborg

Re: RAV4 (från 2013) awd med automatisk växel, vanliga fel & bra att veta?

Inlägg av Dogfight »

Hej. Vet inte om det är samma cvt i min 2010 som nu har passerat 23000 mil. byt oljan i lådan när det skall göras så håller den nog bra...Rav4 2010 Bensin cvt
Dogfight
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: RAV4 (från 2013) awd med automatisk växel, vanliga fel & bra att veta?

Inlägg av Micke2 »

Vi kör Rav4 2013 Awd 2.0 Bensin.
Dock manuell.
Enda "felet" är hittils en Ac som fått fyllas på.
Gick dock på TKG.

Ang rostskydd är det nog skapligt överlag, men, jag har själv bättrat på där det saknats enl mitt tycke. Karossen är rätt bra, har ändå extra behandlat här och där.
Men subframe både bak och fram var bara målade och säkert varit helt ytrostiga nu om jag inte behandlat dom.

Stenskotten som oundvikligen blir på karrossen ser inte ut att rosta nämnvärt, så den är nog väl galvad eller bra grundfärg. En bekants VW ser bedrövlig ut och är nyare.

Motorn (2.0 bensin) gör inte bilen acceleration-snabb, men man kan ändå dra våran 1350kg husvagn utan att sucka djupt.

Drar ca 0.74 (6vxl manuell) och vi bor i skogen.
Great
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 11 mar 2012, 20:30:41
Bilmodell: Avensis, Rav4
Årsmodell: 0

Re: RAV4 (från 2013) awd med automatisk växel, vanliga fel & bra att veta?

Inlägg av Great »

Dogfight skrev: fre 02 jun 2023, 00:28:50 Hej. Vet inte om det är samma cvt i min 2010 som nu har passerat 23000 mil. byt oljan i lådan när det skall göras så håller den nog bra...Rav4 2010 Bensin cvt
Dogfight
Ursäkta att ja bryter mig in, men jag har en 2010bensin 7växlad automat.

Vilken intervall ska de bytas olja i lådan på, ärvde bilen av min far så jag har inte en aning om vad som gjorts
Användarens profilbild
Dogfight
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 09 maj 2022, 03:45:52
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2010
PostOrt: Göteborg

Re: RAV4 (från 2013) awd med automatisk växel, vanliga fel & bra att veta?

Inlägg av Dogfight »

Tror jag läste mig till att det skall göras med 6000 mil emellan. Den oljan vi fick ur lådan såg bedrövlig ut o lådan hackade o hade sig . efteråt mjukt o fint i gången. Bytte alla oljor inkl bromsvätskan vid min första service under mitt ägande då jag inte hade någon historia på service innan.
Dogfight
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: RAV4 (från 2013) awd med automatisk växel, vanliga fel & bra att veta?

Inlägg av riclin »

På vår tidigare Avensis -08 2,4 bensin automat (5 vxl) Så sa Toyota att man inte behövde byta olja i lådan på den, på min fråga. Den hade då gått nästan 20k mil. Lådan växlade bra, och det var inga konstigheter så. Var bara att jag undrade.
Skriv svar