Problem?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Ored
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 14 jul 2012, 21:24:09
Bilmodell: Toyota Auris
Årsmodell: 2014
PostOrt: Uppsala

Problem?

Inlägg av Ored »

Hej,

Bil Toyota Auris 2008. 1,6 l motor. Manuell växellåda.

Idag var jag ute och körde bilen ca 2 mil. Efter halva vägen stannade jag bilen. När jag sedan skulle köra tillbaka hem så började motorlampan lysa med fast sken och på displayen kom Check engine fram. Inget kändes konstigt med bilen och på instrumentpanelen såg allt annat ut som vanligt. När jag kom hem testade jag att starta bilen igen och allt var som vanligt dvs. ingen felindikering på instrumentpanelen. Testade då att köra bilen 200 meter fram och tillbaka och då såg också allt ut som normalt. Till sist kopplade jag in min OBD II adapter (WI-FI) och gjorde en diagnostisering av felkoder. Appen indikerade att bilen hade 1 felkod. P0352 Tändspole B Primär/Sekundär - Kretsfel.

Vad innebär felet ovan och vad kan det bero på? Går det bra att fortsätta åka med bilen eller bör man åka till närmaste verkstad för att få det ordnats fort som möjligt (man kanske inte ens ska åka med bilen)? Till saken hör att jag har en inbokad tid hos en Toyotaverkstad för den årliga servicen. Kan man vänta tills dess för kontroll av felet eller bör man som tidigare sagts åtgärda felet innan dess så fort som möjligt?

/Ored
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Problem?

Inlägg av Micke2 »

Går motorn 100% som vanligt är det bara att åka.
Skadligt för katalysator blir det när motorn misständer, eller på annat sätt överöser med bränsle.
Men då går också motorn dåligt.

Naturligtvis skall det alltid ses över när lampan lyser men brådskan minskar om motorn går 100% ok.

Men någon långresa skulle jag inte företa mig, då felet kan eskalera så den börjar misstända plötsligt.
Då brukar motorlampan blinka rytmiskt som en förstärkning av varningen.
Ored
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 14 jul 2012, 21:24:09
Bilmodell: Toyota Auris
Årsmodell: 2014
PostOrt: Uppsala

Re: Problem?

Inlägg av Ored »

Bra. Då vet jag att problemet inte är akut att lösa och väntar till den inbokade servicen och låter dom kolla upp det ev. felet då.

/Ored
Skriv svar