Lambdasond….

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Dollan96
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 11 okt 2023, 09:55:14
Årsmodell: 0
PostOrt: 90364

Lambdasond….

Inlägg av Dollan96 »

Tja, morsan har en Toyota avensis 1.8 kombi från -01 och skulle hjälpa henne att byta lambda… den som är rakt under bilen.. är inte jättevan att skruva i just toyota men har skruvat en hel del. Så kikade runt lite på youtube för att se vart kontakten till den sitter men har inte hittat en enda video eller inlägg där nån beskriver vart just den kontakten är..
Sonden sitter på avgasröret efter katten(?) kabeln går upp i golvet och försvinner?! Den nya lambdan har en kabel på ca 50cm, från lambdan till kontakten, tog då den nya och höll den vid den gamla för att försöka se ungefär vart kontakten kunde vara men finns inget hål eller lock osv inom 50cm där under så vart fan går kontakten?!
Någon som bytt den under bilen och som kan vara så snäll att berätta innan jag blir helt knäpp?!
Tacksam för alla svar jag kan få🙏
Toyta01
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 11 sep 2022, 02:00:29
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1
PostOrt: Kopparberg

Re: Lambdasond….

Inlägg av Toyta01 »

Har bara bytt lambdasond en gång (inte på en Toyota) hittade ingen kontakt på bilen så jag klippte bara kabeln och lödde ihop den och isolerade med krympslang, fungerade utan problem
Micke2
Inlägg: 607
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Lambdasond….

Inlägg av Micke2 »

Har nya sonden (analyssonden om det är bakre) en kontakt har ju originalet det också.

Ofta har båda sonderna sina kontakter på torpedväggen i motorrummet. Generellt alltså.

Har du köpt nån universell skräpsond kan du kasta den i närmaste elskrotbehållare, för det blir bara task.
Piratdelar i all ära, men gällande lamdasonder ska det vara RÄTT. Annars skulle det inte utvecklas så många olika liksom utan alla skulle ha samma av besparingsskäl.
Man kan hitta rätt sond ute på marknaden själv också, men det är en liten vetenskap och inte så mycket billigare än originalet.

Annars, så klart att man kan skarva kablar, bara man gör det rätt och tätt. Får inte bli resistans osv, för då blir signalen fel.
Dollan96
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 11 okt 2023, 09:55:14
Årsmodell: 0
PostOrt: 90364

Re: Lambdasond….

Inlägg av Dollan96 »

Ja det ska få vara rätt sond och inte nån universal iaf.. och skarva hade jag ingen plan på att göra då det oftast blir problem sen i skarven!
Och du skriver att kontakten generellt sitter vid torpedväggen… vette tusan om kabeljäveln ens räcker dit😳 sen om man kikar i det lilla lilla jäkla hålet kabeln kommer ifrån verkar det som att den går bakåt och inte framåt…😵‍💫 dock ser man knappt nånting i dedär hålet heller..
Skriv svar