2ZZ-GE och liftfunktionen

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
ijonsson
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 25 nov 2023, 10:13:47
Bilmodell: Toyota T-sport
Årsmodell: 22
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige

2ZZ-GE och liftfunktionen

Inlägg av ijonsson »

För att ta det från början har jag 2 T-sportmotorer, varav en kompressormodell. Jag har haft båda monterade i ett hembygge, en Lotus Elisekopia.
Problemet är att ingen av motorerna varvar över 6000 rpm, vilket ju är en besvikelse. Jag har original ECU till båda motorerna. I något forum föreslogs att ECU behöver hastighets-signalen för att aktivera lyftfunktionen, och där är jag ju körd eftersom hela ABS-systemet är bortklippt ur kabelhärvan. Signalen ska tydligen gå från styrboxen för ABS till hastighetsmätaren och sen till ECU:n, dvs om det nu är det som är problemet? Motorerna har inte gått mer än 2000 mil innan de hamnade hos mig, solenoiderna för lyftfunktionen fungerar och oljetryck finns. Jag söker egentligen någon som kan programmera om ECU:n så att ev villkor för lyft kan tas bort. Om jag hittar lösning är en av motorerna till salu. www.ijonsson.se/lotus
tobee
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 12 aug 2015, 23:31:30
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1
PostOrt: 77693

Re: 2ZZ-GE och liftfunktionen

Inlägg av tobee »

Jo där har du problemet. Varvtalsskyddet sätts lägre när bilen står stilla. Detta för att motorn inte ska (över)varvas utan belastning. Logiskt med tanke på konstruktion.
utöver solenoiderna och oljetrycket som du redan nämnt behöver också motorn nå en viss temperatur innan motorn kan ”lifta”. Därför finns det alltså två värden som måste visa riktiga värden. Vehicle Speed och coolant temperature
Skriv svar