Airbag elektronikenhet Toyota Corolla

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Andwe14
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 12 feb 2024, 20:37:55
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: 24543

Airbag elektronikenhet Toyota Corolla

Inlägg av Andwe14 »

Hej!

Jag vänder mig hit för att finna hoppet. Vår Toyota Corolla från 2002 har problem. Airbaglampan lyser och det är konstaterat att det är elektronikenheten som behöver bytas.

Den finns dock inte att köpa någonstans. Så jag hoppas att ni här på forumet kan hjälpa mig. Det handlar om airbag elektronikenhet med artikelnummer 89170-02180.

Och om ni inte kan hjälpa mig med det. Har ni något annat tips för att kunna släcka airbaglampan?

Alla tips emottages. Är lite desperat och vill inte skrota bilen pga det. Då bilen bara gått 15000 mil och i övrigt är bra!

Tack på förhand.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Airbag elektronikenhet Toyota Corolla

Inlägg av Glenn »

Vad säger toyota när du försöker beställa den ? att den utgått ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Andwe14
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 12 feb 2024, 20:37:55
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: 24543

Re: Airbag elektronikenhet Toyota Corolla

Inlägg av Andwe14 »

Toyota säger att den inte tillverkas längre. Jag har scannat begagnatmarknaden och hittar inte den. Så det är verkligen ett moment 22.

Bilen är från 2022 så förstår att det kan vara svårt. Men känns störigt att skrota en bra bil bara för att airbaglampan lyser pga defekt elektronikenhet.

Tips emottages tacksamt!
riqe
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Airbag elektronikenhet Toyota Corolla

Inlägg av riqe »

Restad med utan någon preliminär levtid från toyota (efter halvledarbristen prioriteras troligen inte nya delar till 22 år gamla bilar).

Söker man på ebay finns det massor med träffar.
Billigast från usa men fanns några inom EU med.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... 0&_sacat=0
Andwe14
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 12 feb 2024, 20:37:55
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: 24543

Re: Airbag elektronikenhet Toyota Corolla

Inlägg av Andwe14 »

Har förstått det. Likväl sätter det en på pottkanten.

Har kikat runt lite på nätet. Och ja, det finns enstaka men de säljs otroligt snabbt. Många av de träffar som dyker upp på Ebay handlar om reparation av enheten och inte försäljning av en. Funkar det att laga är det bra, men det är väl inte helt säkert att det går känns de som.
Andwe14
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 12 feb 2024, 20:37:55
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: 24543

Re: Airbag elektronikenhet Toyota Corolla

Inlägg av Andwe14 »

Har förstått det. Likväl sätter det en på pottkanten.

Har kikat runt lite på nätet. Och ja, det finns enstaka men de säljs otroligt snabbt. Många av de träffar som dyker upp på Ebay handlar om reparation av enheten och inte försäljning av en. Funkar det att laga är det bra, men det är väl inte helt säkert att det går känns de som.
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Airbag elektronikenhet Toyota Corolla

Inlägg av Micke2 »

Alternativet är väl just att ta loss den och lämna till nån fitma/kunnig som pysslar med elektronik.
Finns säkert en massa kunniga som hobbypysslar hemma också.
Svårigheten är ju att finna dom.....

Men kanske värt lite sökande

Kan ju vara en lödning "bara" = lätt för kunnig och okunnig med lödkolv kan fördärva den helt.

Finna ju knappt nått att förlora dock.
Andwe14
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 12 feb 2024, 20:37:55
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: 24543

Re: Airbag elektronikenhet Toyota Corolla

Inlägg av Andwe14 »

Hej!

Nä håller med. Finns inget att förlora. Har bokat tid hos en bilelektronikverkstad som ska titta på det. Annars fanns det någon firma typ i Polen som också verkade reparera enheter. Men känns tryggare på hemmaplan.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Airbag elektronikenhet Toyota Corolla

Inlägg av Glenn »

Det jobbiga är ju om den är igengjuten, men med lite tur är den inte det.

Jag har en tändbox till en av mina MC som är känd för att få söndervibrerade lödningar, problemet är att den är ingjuten.. men jag jobbar på det :) (under tiden använder jag en billig kinesisk piratbox)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Andwe14
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 12 feb 2024, 20:37:55
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: 24543

Re: Airbag elektronikenhet Toyota Corolla

Inlägg av Andwe14 »

Enligt verkstad ska den inte vara ingjuten. Ska gå att ta läs och laga. Finns firmor framförallt utomlands som lagar.
Skriv svar