Avslagen backspegel Avensis 2004 (MK2) Kombi

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SkruvatVarre
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 25 feb 2019, 22:30:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Stora Mellösa

Avslagen backspegel Avensis 2004 (MK2) Kombi

Inlägg av SkruvatVarre »

Hej Toyota-vänner!

Jag möttes av en trist syn när jag kom till bilen efter jobbet. Vänster backspegel avslagen. Jag hade parkerat efter gatan, vet inte om någon hade kört för nära eller om någon tyckte det var roligt att slå av en spegel, men trasig är den, och ingen verkar ha velat kännas vid det.
bild_2024-01-29_201215453.png
bild_2024-01-29_201215453.png (282.83 KiB) Visad 282 gånger
avensis spegel avslagen 1.jpg
avensis spegel avslagen 1.jpg (190.67 KiB) Visad 282 gånger
Hur fixar man detta? Hur mycket behöver bytas? Är det hemmafixarvänligt eller bör man rulla iväg till en verkstad?

Som tillfällig lösning för att kunna ta sig till jobb och dylikt, är det silvertejp? Eller har ni bättre förslag? Och hur håller man den bäst på plats tills man fått till en vettig vinkel att fixera den i?

Framgår det tillräckligt av bilderna? Jag kan ta fler annars.
riqe
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Avslagen backspegel Avensis 2004 (MK2) Kombi

Inlägg av riqe »

Leta upp en beg spegel på bildelsbasen eller laga.se.
Behöver inte ens vara rätt färg efter som din kåpa ser hel ut och går att flytta över.
Sitter med 3 muttrar från insidan av dörren tar 15-30 min att byta.
Borde inte kosta mycket mer än 500kr.
SkruvatVarre
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 25 feb 2019, 22:30:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Stora Mellösa

Re: Avslagen backspegel Avensis 2004 (MK2) Kombi

Inlägg av SkruvatVarre »

riqe skrev: tis 30 jan 2024, 08:47:39 Leta upp en beg spegel på bildelsbasen eller laga.se.
Behöver inte ens vara rätt färg efter som din kåpa ser hel ut och går att flytta över.
Sitter med 3 muttrar från insidan av dörren tar 15-30 min att byta.
Borde inte kosta mycket mer än 500kr.
Det fanns nya på skruvat.se för 760 spänn, var inne på en sådan men jag kollade skroten och hittade en som skulle vara lite blästrad men annars bra. Såg inte illa ut på bild, nuvarande är nog i samma skick ungefär. Det duger åt mig, känns bättre med en beggad originaldel än en ny vetintevad när det gäller sådant här.

Jag har hittat ett par videos på youtube där byte görs, och du ser ut att ha rätt it att det inte är så svårt.

Så länge fick det bli buntband och silvertejp.
SkruvatVarre
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 25 feb 2019, 22:30:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Stora Mellösa

Re: Avslagen backspegel Avensis 2004 (MK2) Kombi

Inlägg av SkruvatVarre »

För eventuella efterkommande som hittar den här tråden efter att ha råkat ut för liknande, så kan jag säga att det enda krångliga var att få loss/dit dörrsidan, och att man nog inte måste ta av hela, det borde räcka att snäppa loss den närmast främre övre hörnet för att komma åt kablaget. Men när jag insåg det hade jag lossat alla fästpunkter utom... en?
Skriv svar