Startproblem toyota yaris

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Willhult
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 29 mar 2024, 18:02:33
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
PostOrt: Oxie

Startproblem toyota yaris

Inlägg av Willhult »

Har problem med att min Yaris 1.33 VVT-I (2010) ibland inte startar. Startmotorn går igång och bilen startar oftast efter några försök. De senaste dagarna har bilen oftare och oftare dör under körning. "Eco" och "P/S" lampan blinkar också i samband med dessa problem. Problemen vid start har också kommit oftare och oftare och nu precis hade jag svårt att få igång bilen över huvud taget.

Vid ett flertal tillfällen har bilen dött när jag bytt växel och sedan gått igång igen när jag växlat ner. Är beroende av bilen i mitt jobb och skulle behöva få felet fixat snarast. Någon som har ett tips på vad felet kan vara eller var man bör börja felsökningen?

Tacksam för råd.

Mvh
riqe
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Startproblem toyota yaris

Inlägg av riqe »

Min första tanke är att generatorn inte laddar som den skall.
Gräv fram en multimeter och kolla om du ligger runt 14 Volt vid 2000rpm.
P/S är den elektroniska servostyrningen och den brukar vara bland det första som ger upp om spänningen faller för lågt.
Skriv svar