Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
NBZ24
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 01 jun 2024, 14:11:19
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1999
PostOrt: Östersund

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Inlägg av NBZ24 »

Nizzehult skrev: sön 09 jun 2024, 22:06:14 Kollade du ventilspelet? Bevisligen så har ju nån lyft på kammarna, troligtvis för att shimsa dem vid ventiljustering. Kan man ha ställt för snävt eller så att någon eller några ventiler aldrig öppnar?
Jag gjorde detta misstag på min andra bil i min ungdom då jag tänkte fel, shimsade åt "fel håll" så bilen startade aldrig.
Kamremen byttes för ett tag sen och bilen gick som den skulle fram tills förra ägaren rastade hunden, alltå krypkörde medan hunden gick efter bilen. Det började tydligen gå dåligt därefter.
Men som svar på din fråga, nej kollade aldrig, har inga verktyg heller för att göra det - har fram tills nu endast hållit på med endast vanlig service, bromsar, fram/bakvang, alltså grova jobben som inte kräver direkt nå speciella verktyg eller större kunskap. 😀
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 490
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Inlägg av Nizzehult »

Enda verktyget som behövs för detta är ett bladmått. Behöver man sen justera ventilspelet så blir det till att byta/skifta shimsen men det är en annan sak.

Om du läser på min länk där jag hittade kammarna som var felsynkade så var det också oförklarliga skador på vissa kamnockar som jag fick slipa bort så kolla upp om kammarna verkligen är OK. Med ett vanlig bladmått för 60 spänn:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000028588
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
NBZ24
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 01 jun 2024, 14:11:19
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1999
PostOrt: Östersund

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Inlägg av NBZ24 »

Nizzehult skrev: mån 10 jun 2024, 07:26:39 Enda verktyget som behövs för detta är ett bladmått. Behöver man sen justera ventilspelet så blir det till att byta/skifta shimsen men det är en annan sak.

Om du läser på min länk där jag hittade kammarna som var felsynkade så var det också oförklarliga skador på vissa kamnockar som jag fick slipa bort så kolla upp om kammarna verkligen är OK. Med ett vanlig bladmått för 60 spänn:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000028588
Har nu äntligen gjort kompressionsprov och får 0 på fyrans cylinder, övriga tre landar på 9 bar - om verktyget nu visar rätt, inhandlat på Amazon.

Lyfte av ventilkåpan och avgas/insugsventiler på fyrans cylinder rör sig med kamaxlarna, så dom verkar inte sitta fast.

Börjar nu få slut på idéer, men det verkar som att toppen måste av och det är nog inget jag vill göra på egen hand och att lämna in är det nog inte direkt värt det för min del med tanke på att toppen måste nog också planas i efterhand och allt annat som tillkommer. 😕
NBZ24
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 01 jun 2024, 14:11:19
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1999
PostOrt: Östersund

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Inlägg av NBZ24 »

Glömde att skriva att kolven rör sig också när man snurrar motorn för hand så den verkar inte sitta fast heller, så vettefan inte vad problemet skulle kunna vara?
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 490
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Inlägg av Nizzehult »

NBZ24 skrev: lör 29 jun 2024, 12:32:21
Har nu äntligen gjort kompressionsprov och får 0 på fyrans cylinder, övriga tre landar på 9 bar - om verktyget nu visar rätt, inhandlat på Amazon.

Lyfte av ventilkåpan och avgas/insugsventiler på fyrans cylinder rör sig med kamaxlarna, så dom verkar inte sitta fast.

Börjar nu få slut på idéer, men det verkar som att toppen måste av och det är nog inget jag vill göra på egen hand och att lämna in är det nog inte direkt värt det för min del med tanke på att toppen måste nog också planas i efterhand och allt annat som tillkommer. 😕
Knepigt fall. Kunde du se att samtliga 4 ventiler på den cylindern rörde sig fullt ut? Kolla med ett bladmått. Det räcker ju med att man fått en bränd ventil för att kompressionen ska bli noll.
Har du tillgång till en USB-kamera? Kostar bara någon hundring. Då kan man stoppa ner en liten kamera i tändstifthålet och kolla runt för att se om kolven är hel. Är den det skulle jag lyfta på toppen och byta/fixa ventilen, det är ingen hjärnkirurgi. Enda som behöver införskaffas är en topploppspackning + kanske insug/grenrörspackning. Sen får man se om ventilen går att rädda, har den bara bränt fast brukar det gå. Plana om toppen behöver man bara göra om den kokat/gått varm för då slår toppen sig. För en bränd ventil behövs normalt inte detta.

Tror jag skrev en guide här om hur man lyfter på toppen på en 7A-FE motor, den lär vara tillämpbar på många punkter. Sök!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
NBZ24
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 01 jun 2024, 14:11:19
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1999
PostOrt: Östersund

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Inlägg av NBZ24 »

Nizzehult skrev: mån 01 jul 2024, 08:18:19
NBZ24 skrev: lör 29 jun 2024, 12:32:21
Har nu äntligen gjort kompressionsprov och får 0 på fyrans cylinder, övriga tre landar på 9 bar - om verktyget nu visar rätt, inhandlat på Amazon.

Lyfte av ventilkåpan och avgas/insugsventiler på fyrans cylinder rör sig med kamaxlarna, så dom verkar inte sitta fast.

Börjar nu få slut på idéer, men det verkar som att toppen måste av och det är nog inget jag vill göra på egen hand och att lämna in är det nog inte direkt värt det för min del med tanke på att toppen måste nog också planas i efterhand och allt annat som tillkommer. 😕
Knepigt fall. Kunde du se att samtliga 4 ventiler på den cylindern rörde sig fullt ut? Kolla med ett bladmått. Det räcker ju med att man fått en bränd ventil för att kompressionen ska bli noll.
Har du tillgång till en USB-kamera? Kostar bara någon hundring. Då kan man stoppa ner en liten kamera i tändstifthålet och kolla runt för att se om kolven är hel. Är den det skulle jag lyfta på toppen och byta/fixa ventilen, det är ingen hjärnkirurgi. Enda som behöver införskaffas är en topploppspackning + kanske insug/grenrörspackning. Sen får man se om ventilen går att rädda, har den bara bränt fast brukar det gå. Plana om toppen behöver man bara göra om den kokat/gått varm för då slår toppen sig. För en bränd ventil behövs normalt inte detta.

Tror jag skrev en guide här om hur man lyfter på toppen på en 7A-FE motor, den lär vara tillämpbar på många punkter. Sök!
Japp, samtliga fyra rör sig, kolven rör sig också fritt, så det med bränd ventil skulle kunna vara problemet då felet uppstod när förra ägaren segkörde bilen och rastade hunden samtidigt.

Ska kolla vad som krävs för att lyfta av toppen, måste eventuellt köpa ny momentnyckel då dom två jag har är inget som går att använda i dessa syften, 40-210Nm på ena 27-110Nm på den andra.
Kollade på Skruvat igår satsen med samtliga packningar landar på 600:- om jag minns rätt då ingick även ventiltärningar, så helt ok pris plus eventuellt lite annat. Men ja för 1000-1500 bör det gå att lösa så länge man klarar av att lyfta av toppen. 🙂
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 490
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Inlägg av Nizzehult »

NBZ24 skrev: mån 01 jul 2024, 08:32:50 Japp, samtliga fyra rör sig, kolven rör sig också fritt, så det med bränd ventil skulle kunna vara problemet då felet uppstod när förra ägaren segkörde bilen och rastade hunden samtidigt.

Ska kolla vad som krävs för att lyfta av toppen, måste eventuellt köpa ny momentnyckel då dom två jag har är inget som går att använda i dessa syften, 40-210Nm på ena 27-110Nm på den andra.
Kollade på Skruvat igår satsen med samtliga packningar landar på 600:- om jag minns rätt då ingick även ventiltärningar, så helt ok pris plus eventuellt lite annat. Men ja för 1000-1500 bör det gå att lösa så länge man klarar av att lyfta av toppen. 🙂
Det finns en fullösning som kan vara värd att testa för att slippa lyfta på toppen. Plocka bort kammarna och se till att kolven står nästan i topp på fyrans cylinder.
Plocka sen bort knastren och ventilfjädern så att ventilen så att säga hänger i luften. Lite meckigt om man inte har rätt verktyg men det går att tillverka ett själv, första gången jag gjorde det använde jag en tändstifthylsa som jag jackade ur och sen ett rör som jag anpassade genom att skruva fast en skruv i ett av hålen till kamlageröverfallen. Lite svårt att förklara.
Släpp sen ner ventilen några mm och rotera på den samtidigt som den dras fram och tillbaka. Här bör man kunna känna vilken ventil som strular (det är nästan alltid någon avgasventil). Det kan ju också vara så att något har fastnat i ventilsätet. Vill man vara riktigt seriös så pillar man dit lite ventilslippasta och kör försiktigt med en borrmaskin på låga varv på ventilskaftet för att så att säga slipa in ventilen på plats - för det är ju ändå detta man gör om man plockar bort toppen. Det svåra här kan bli att få bort överflödig slippasta för den har inget i cylindern att göra så det är väldigt lite som ska användas. När detta är gjort så sätter man tillbaka fjäder och knaster igen samt kammarna och tar ett nytt kompressionsprov.

Seriöst? Nja. Men betydligt mindre jobb än att lyfta toppen.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Micke2
Inlägg: 624
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Inlägg av Micke2 »

Dom jag fixat med bränd ventil (1bil 1 fyrhjuling och 2 gräsklippare) har haft LÅG kompression. (Ca 5- 3kg) Inte 0.
Detta trots en tårtbit ur på en avgasventil. (Bilen)

Skulle gissa att en ventil är REJÄLT skadad.
Och avgasventil är högst troligt.

Att toppen måste av är extemt troligt.

Värsta biten brukar vara att släppa avgasgrenröret.
På alla fordon.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 490
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Inlägg av Nizzehult »

Nja, värst brukar vara insuget. Inte för att dom sitter hårt utan för att det är bökigt att komma åt dessa skruvar, kan t ex finnas stag som måste tas underifrån. Grenröret kan man ofta låta sitta kvar, bara sära på det från avgassystemet i flänsen en bit ner. Toyota brukar också ha valt materiel som gör att dom inte fastnat ihop för gott. Men visst är det en del jobb då alla remmar, slangar och all kylarvätska måste bort.
Jag hade en snöslunga där brickan som sitter på toppen av ventilfjädern gått i två delar och då öppnade inte ventilen (fast den konstruktionen finns ju inte på denna motor). Jag hade också en Corolla där själva kamnockarna var skadade, inte nednötta utan där det försvunnit materiel på vissa ställen - och frågan är vart det sen tagit vägen?
Den som har rivit en topp med ventilsallad inser också hur lite spel det faktiskt behövs för att ingen kompression ska kunna byggas upp, jag hade en motor där samtliga avgasventiler var mer eller mindre krökta så där var det ingen tvekan men även insugsventilerna fick jag sen byta då det inte gick att bygga upp kompression när den var ihopsatt och den skadan gick knappt att se eller ens mäta sig till.

Ska man ändå bort med toppen om inget annat hjälper skulle jag iaf först försökt undersöka ventilerna på plats så gott det går genom att plocka bort kammarna och ventilfjädrarna. Kommer ändå att behöva göras om man måste gå vidare.

Guide för att riva bort toppen på en 7A-FE motor
viewtopic.php?p=48685&hilit=topp#p48685
Mycket text och visst tar det en eftermiddag men speciellt svårt är det inte och man klarar sig långt med vanliga verktyg.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
NBZ24
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 01 jun 2024, 14:11:19
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1999
PostOrt: Östersund

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Inlägg av NBZ24 »

Micke2 skrev: mån 01 jul 2024, 09:58:48 Dom jag fixat med bränd ventil (1bil 1 fyrhjuling och 2 gräsklippare) har haft LÅG kompression. (Ca 5- 3kg) Inte 0.
Detta trots en tårtbit ur på en avgasventil. (Bilen)

Skulle gissa att en ventil är REJÄLT skadad.
Och avgasventil är högst troligt.

Att toppen måste av är extemt troligt.

Värsta biten brukar vara att släppa avgasgrenröret.
På alla fordon.
Har börjat riva lite ikväll så domedagen är imorgon om jag får lite tid över att riva resten. :)
Skriv svar