Dottern har en Yaris -00 med 1.3l motorn. Har haft den ett halvår. Hon är jättenöjd med bilen men nu har motorlampan börjat tändas och hon tycker också att den tenderar till att ibland vilja rycka lite när man ska iväg eller tvärgasar. Luftfiltret och stiften byttes i vintras.
Felkod: P0171, fuel mixture too lean.
Det är enkelt att släcka motorlampan men det återkommer alltså rätt snart.
Jag Googlade och där misstänktes MAF-sensorn så jag rengjorde den i går med CRC elektronikspray efter ett tips som jag hittade på en youtubekanal (fick inte tag på deras specifika MAF-spray med kort varsel) men lampan tändes igen på vägen hem (hon bor 3 timmar bort).
En sak jag reagerade på var att hela paketet med luftfilter och allt gick att vicka på rätt mycket i sidled så jag försökte se om det uppstått något läckage däromkring men hittade inget. Hade jag haft tid hade jag testat med startgas. Ska detta verkligen vara så här sladdrigt eller kan man misstänka tjuvluft? Hon har inga problem med tomgången och det är väl det första som strular om man har tjuvluft tänker jag?
MAF-sensorn är ju annars busenkel att komma åt. Kan man behöva rengöra den flera gånger? Den har gått ca 22' mil.
Skulle väl också kunna vara lambdan?
Har själv Techstream och då kan man göra djupare felsökning men hon bor alltså inte i närheten och har bara tillgång till en enkel kodläsare/släckare.
Yaris -00 med återkommande P0171
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Nizzehult
- Bilmodell: Yaris 1.3 -00
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: -
Yaris -00 med återkommande P0171
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
-
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Yaris -00 med återkommande P0171
Brukar väl vara typ spricka i ett ev flexrör före katalysatorn med den felkoden. Så extra syre kommer in före en av lamdasonderna. Då tror den att den går för magert och fetar på till maxparametern, och felkod sätts.
Vakuumläckage är också vanligt.
Startgas för att utesluta kan man inte göra. Reagerar inte alltid ens trots större läcka. Kan bara konfirmera OM den regerar. Många har övertro på startgas så.
Vakuumläckage är också vanligt.
Startgas för att utesluta kan man inte göra. Reagerar inte alltid ens trots större läcka. Kan bara konfirmera OM den regerar. Många har övertro på startgas så.
- Nizzehult
OK. Nu kommer jag inte ihåg riktigt men jag tror faktiskt inte att det sitter flexrör på denna bil.
Vaccumläckage låter troligt men då brukar den bli orolig på tomgången. Vet flera mekaniker som förordar startgas - eller bromsrengöring - för att upptäcka tjuvluft så varför skulle det inte kunna funka? Det enda man vill indikera är att tomgången ändras, då bör det finnas ett sånt fel.
Men ska verkligen hela delen med insuget där luftfiltret sitter vara så löst? För då kommer det väl förr eller senare att uppstå sån nötning att spricka uppstår.
Vaccumläckage låter troligt men då brukar den bli orolig på tomgången. Vet flera mekaniker som förordar startgas - eller bromsrengöring - för att upptäcka tjuvluft så varför skulle det inte kunna funka? Det enda man vill indikera är att tomgången ändras, då bör det finnas ett sånt fel.
Men ska verkligen hela delen med insuget där luftfiltret sitter vara så löst? För då kommer det väl förr eller senare att uppstå sån nötning att spricka uppstår.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
- Nizzehult
Tog upp MAF-sensorn ännu en gång och sprayade den med Electro-Clean och tog därefter tryckluft och blåste ordentligt rent. Nu såg jag rentav dyngan som fanns där. Sen har motorlampan inte tänts igen!
Måste ha slarvat förra gången den rengjordes.
Nu är bilen dessutom besiktad och enda anmärkningen var lite lågt halvljus och "vänster bak bromsrör rostigt". Kan vara nog så eländigt att åtgärda även om det inte ligger speciellt mycket pengar i materialet.
Måste ha slarvat förra gången den rengjordes.
Nu är bilen dessutom besiktad och enda anmärkningen var lite lågt halvljus och "vänster bak bromsrör rostigt". Kan vara nog så eländigt att åtgärda även om det inte ligger speciellt mycket pengar i materialet.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition