Hej alla Toyota fantaster!
Jag och min sambo har nyligen köpt vår första Toyota. Blev en RAV4 Hybrid från 2016 som gått 11600 mil. Vi har varit jättenöjda med bilen under den korta tiden vi haft den. Men som med alla bilar vi äger eller har ägt så är det alltid något som får mig att höja på ögonbrynen. Den här gången är det bränsleförbrukningen.
Enligt Transportstyrelsen så ska den dra runt 0.51L/mil stadskörning och blandadkörning samt landsvägskörning. Toyota handlaren menar på att dessa bilar drar runt 0.6 och det tyckte vi var ok eftersom att bilen ändå är 9 år gammal så vi gick med på det. Men nu när vi har använt den ett tag så kommer vi fram till att den drar upp mot 0.75. Det tycker jag verkar väldigt högt.
Detta leder oss till funderingar kring hur Hybridsystemet fungerar eller om det är något fel någonstans. I den här bilen har vi märkt att batteriet aldrig laddas fullt utan det laddas bara upp 6 av 8 staplar. På landsväg laddas det upp till stapel 6 väldigt fort efter bara någon mil. Men systemet visar att bilen fortsätter ladda batteriet vilket får mig att undra över hur hybridbatteriet verkligen mår. Kan det vara så att systemet försöker ladda till fullt hela tiden och således drar bilen mer bränsle?
Annars verkar systemet fungera normalt att batteriet används när det behövs och vi kan köra i EV mode inne i byn när det finns energi att ta av och så vidare.
Så jag ställer frågan vad har ni på detta forum för erfarenheter med Toyotas hybridbilar i liknande årsmodeller och hybridsystem med NiMH batteri? Ska dom bete sig så att dom aldrig laddar fullt? NiMH batterier ska ju jobba så att de laddas fullt och nästan ur helt för att inte skapa “minne” i batteriet kontra Li-ion som inte ska behöva det.
Vad har ni för bränsleförbrukning på era bilar? Och hur beter sig hybridsystemet för er? Även andra modeller än RAV4 med NiMH hybrid batterier är intressanta att höra om också.
Andra saker jag testat och funderat över.
Bilen rullar lätt så tycker inte det ska ha något med det hela att göra heller. Står den på plan yta i netrualläge så kan man rulla bilen väldigt lätt för hand. Bromsskivor och klossar fram byttes innan leverans och bilen är nyservad på Toyotaverkstad.
Däcktrycket är något högre än specificerat i dörrkarmen. Kör på 2.5 bar rekommenderat av Toyota handlaren.
Den visar väldigt lika förbrukning mellan mätaren i färddatorn samt när vi räknar ut mellan tankningarna så den verkar visa rätt.
Vi är inte tung på gasen heller. Har försökt köra så snålt som möjligt samt provat olika modes men verkar inte göra någon skillnad.
Inga felkoder eller varningar om något tekniskt fel kommer upp i displayerna.
Alla andra bilar vi haft har stämt bra mot Transportstyrelsens information om L/mil så jag förstår inte varför den här skulle vara annorlunda. Nu är det ju inte en ny bil så att den drar lite mer skulle inte vara konstigt. Men att den ska dra 0.24 mer än ny låter väldigt mycket.
Tack för alla inputs!
Bränsleförbrukning RAV4 Hybrid 2016-2018
-
Emil med Busbilen
- Bilmodell: RAV4
- Årsmodell: 2016
- PostOrt: Krokom
-
riclin
- Bilmodell: XV70 Facelift
- Årsmodell: 2021
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): SWEDEN
Re: Bränsleförbrukning RAV4 Hybrid 2016-2018
Tar lite träning I början att lära sig köra snålt, med en hybrid. Du vill alltid ha ström I batteriet, där det är gynsamt att köra på el. I uppförsbackar tar strömmen snabbt slut, så jag brukar tryckt till lite på gaspedalen så bensinmotorn går igång då. Och ladda batteriet. AC drar jättemycket ström, stäng av och kör med rutorna lite nere när du kan.
6 av åtta staplar är som det ska. Du kan bara fylla mer genom bromsregenerering.
Körmönstret betyder mycket för förbrukningen. Men förstår man hur hybridsystemet fungerar, går det att köra riktigt snålt. Vi ligger på ca 0,5 l/m med vår Camry. Högre vid mycket motorvägskörning, lägre om det bara varit vägar med lägre hastighet. Camryn är dock ca 100kg lättare, och har lägre rull och luftmotstånd. Dock dryga 20 hk mer än er Rav 4.
Det är vår andra Toyota hybrid. Vi har haft hybrid över 7 år nu
6 av åtta staplar är som det ska. Du kan bara fylla mer genom bromsregenerering.
Körmönstret betyder mycket för förbrukningen. Men förstår man hur hybridsystemet fungerar, går det att köra riktigt snålt. Vi ligger på ca 0,5 l/m med vår Camry. Högre vid mycket motorvägskörning, lägre om det bara varit vägar med lägre hastighet. Camryn är dock ca 100kg lättare, och har lägre rull och luftmotstånd. Dock dryga 20 hk mer än er Rav 4.
Det är vår andra Toyota hybrid. Vi har haft hybrid över 7 år nu
Krävs riktig "eco-driving" för att nå nära dom sk fabrikssiffrorna, lika så att allt är som det ska med hjulinställningar, BRA däck i avseende rullmotstånd osv, bromsar som inte ligger ann etc.
Men med lite "träning" så ger det sig med tiden och man kommer ner lite mer i förbrukningen.
Hybrd kräver en annan form av "körsätt" än man är van vid om man ex kört vanlig fossil motor tidigare iom att man även vill bygga upp laddningen så gott det går.
Har själv märkt av på våran bil (Auris) att motorn gillar vissa hastigheter bättre än andra när det gäller att köra snålt, ex är inte lägre hastighet alltid bättre än högre osv. Antar att det har lite med hur lådan väljer att lägga växlar, motorns arbetsområde (tyngre Vs lättare).
Lika så att "eco-mode" inte alltid är bästa läget att köra på hela tiden s.a.s ur förbrukningsvinkel.
Vill man puscha det hela med lite extra lyx så kan man även hänga ditt riktiga snåldäck (A-klassade) och lätta fälgar som trollar med den ofjädrade vikten och på så sätt främjar förbrukning och div annat positivt.
På våran har vi hängt dit nya snålis däck och smidda fälgar som väger väldigt mycket mindre än original hjul och fått ner förbrukningen mer.
Men med lite "träning" så ger det sig med tiden och man kommer ner lite mer i förbrukningen.
Hybrd kräver en annan form av "körsätt" än man är van vid om man ex kört vanlig fossil motor tidigare iom att man även vill bygga upp laddningen så gott det går.
Har själv märkt av på våran bil (Auris) att motorn gillar vissa hastigheter bättre än andra när det gäller att köra snålt, ex är inte lägre hastighet alltid bättre än högre osv. Antar att det har lite med hur lådan väljer att lägga växlar, motorns arbetsområde (tyngre Vs lättare).
Lika så att "eco-mode" inte alltid är bästa läget att köra på hela tiden s.a.s ur förbrukningsvinkel.
Vill man puscha det hela med lite extra lyx så kan man även hänga ditt riktiga snåldäck (A-klassade) och lätta fälgar som trollar med den ofjädrade vikten och på så sätt främjar förbrukning och div annat positivt.
På våran har vi hängt dit nya snålis däck och smidda fälgar som väger väldigt mycket mindre än original hjul och fått ner förbrukningen mer.
-
riclin
- Bilmodell: XV70 Facelift
- Årsmodell: 2021
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): SWEDEN
Jag är inget bra exempel, då jag 9/10 bilresor tävlar med mig själv om låg förbrukning. Och gör allt i min makt för att försöka uppnå detta. Men enligt NEDC cykeln ska vår Camry dra 0,44 l/m, så lågt har jag inte nått ännu mellan tankningar. Enligt den senare, mer realistiska WLTP cykleln ska vår Camry dra 0,55 l/m, och så högt har jag inte lyckats komma ännuBrumbrum skrev: ↑fre 27 jun 2025, 11:45:41 Krävs riktig "eco-driving" för att nå nära dom sk fabrikssiffrorna, lika så att allt är som det ska med hjulinställningar, BRA däck i avseende rullmotstånd osv, bromsar som inte ligger ann etc.
Och instämmer med att låg hastighet inte är snålast alltid. På 30 väg, kör du slut på batteriet fort, och sen går förbränningsmotorn för att ladda upp det en blipp. Jag själv upplever 50-70 väg som det snålaste hastigheterna att köra i. Dock är elen bara med upp till 70 km/t i din Auris, enl Toyota. I Camryn är det 115 km/t har jag för mig? Så det skiljer mellan olika Toyota hybrider. Jag ligger själv aldrig under skyltad hastighet, annat än möjligen korta sträckor, om det är tomt i backspegeln.
TS bil ska dra 0,51 enl den gamla NEDC cykeln https://toyotasverigebroschyr.com/webbr ... 10-2-0.pdf , så 0,5 dl mer milen än vår Camry enl samma cykel https://toyotasverigebroschyr.com/webbr ... b_1902.pdf . Aktuellt produktblad för vår Camry https://toyotasverigebroschyr.com/webbr ... b_2104.pdf Rav 4:an är för gammal för att ha blivit testad enl WLTP. Men går man på skillnaden enl NEDC, och jag ligger på ca 0,48-0,53. Läger du på 0,5 på detta, så bör TS kunna ligga på 0,53-0,58 l/m. Och har man inte riktigt förstått hur hybridsystemet fungerar ännu, så är 0,65-0,7 l/m ingen onormal siffra skulle jag säga.