Mr2 -93 Går dåligt.

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Winken
Bilmodell: Mr2 Gti
Årsmodell: 1993
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Mr2 -93 Går dåligt.

Inlägg av Winken »

Hej, som rubriken lyder så går min Mr2 -93 dåligt och är orklös.

Åren har gasat förbi och hus samt barn har tagit tiden så bilen har fått stå still ett tag, flertalet år till och från.
Nu när jag startar den så vill jag säga att den går bra i några sekunder för att sedan bli orklös, den blöddrar och
det luktar mycket bensin. Motorn är ingen turbo, så det borde vara en 3sge?

någon som har ett förslag på vart man kan börja kika för att få bukt på det?
Hagan
Pay User
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Grevie
Land (Country): Sverige

Re: Mr2 -93 Går dåligt.

Inlägg av Hagan »

Känner igen det där, på min var det givaren till kylvätsketempen som var kass. Motorlampan blinkade lite då också.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sweden

Re: Mr2 -93 Går dåligt.

Inlägg av Neblade »

Börja med att kolla felkoder, bygla T1 och E1 i motordiagnosuttaget och räkna blink på motorfelslampan. Därefter kan man börja felsöka.
På min MR2 med mystiska fel som gjorde att den gick ner i Limp-home eller tappade tomgången ibland (intermittent) så var det en kondensator i ECU som hade läckt och bränt sönder två ledningsbanor.
Men det finns mycket annat som kan vara boven, börja med felkoderna och se om det ger någon ledtråd!

Följ denna procedur. (Hade för mig att vi hade en i FAQ här på forumet, men jag hittar den inte just nu)
https://club4ag.com/tech-data/tech-spec ... tic-codes/
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota RAV4 Plug-In -23
Toyota Avensis -08
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
Toyota Corolla -98

1xCorolla -05
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84