Varningslampa lyser röd broms
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
bjornulrik
- Bilmodell: toyota avensis
- Årsmodell: 2014
- PostOrt: bengtsfors
- Land (Country): sverige
Varningslampa lyser röd broms
Bromslampan röd utrops tecken avensis -14, 8,500 mil ca började idag glimmade till slocknade , glimmade till slocknade , är väl abs kransen el sensorn tänkte jag men det höll på ,var o handlade så jag körde hem med det , utförs körning slocknade det , jag funderar nu på olje nivån bromsolja , om det är nån läcka ,
-
bjornulrik
- Bilmodell: toyota avensis
- Årsmodell: 2014
- PostOrt: bengtsfors
- Land (Country): sverige
Re: Varningslampa lyser röd broms
Hällde på lite olja ca 1/2 dl , då steg det upp ,lampan var slocken sen , får köra lite o se
- Neblade
- Ordförande
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
Re: Varningslampa lyser röd broms
Nivån sjunker i samband med att bromsbeläggen blir slitna, normalt sett ska man inte behöva fylla på (dock ska den ju bytas ungefär varannat år i samband med service).
Första tipset är därför att kontrollera att bromsbeläggen är OK.
Passa även på att kolla om det syns något spår av läckage vid slanganslutningarna samt luftningsnippeln på bromsoken, är väl ovanligt men inte omöjligt. Även bromsrör framförallt bak i närheten av slanganslutningen brukar rosta och skulle väl kunna få någon liten läcka innan de går hål ordentligt.
Första tipset är därför att kontrollera att bromsbeläggen är OK.
Passa även på att kolla om det syns något spår av läckage vid slanganslutningarna samt luftningsnippeln på bromsoken, är väl ovanligt men inte omöjligt. Även bromsrör framförallt bak i närheten av slanganslutningen brukar rosta och skulle väl kunna få någon liten läcka innan de går hål ordentligt.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota RAV4 Plug-In -23
Toyota Avensis -08
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
Toyota Corolla -98
1xCorolla -05
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88