Äntligen efter många års ...... NU MED BILDER!!!!

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Engen
Inlägg: 72
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 18:48:50
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige
Ort: Uppsala
Kontakt:

Äntligen efter många års ...... NU MED BILDER!!!!

Inlägg av Engen »

Bild
Bild
Bild
Bild

Nå vad tycks ?

Fick hämta den i dag..har varit som ett litet barn på julafton hela dagen :-) hehe
Har kört 5 mil i dag och den går som klocka och så suveränt skön att köra.. Presis som jag minns det första gången jag körde en Avensis :-) Super delux nöjd!! Pappa e glad.,!
Senast redigerad av Engen den mån 03 aug 2009, 22:42:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Dalju
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 14 mar 2009, 11:19:06
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004
PostOrt: Kristianstad
Land (Country): Sverige
Ort: Kristianstad

Re: Äntligen Efter många års sug efter en avensis så .....

Inlägg av Dalju »

Låter finfint. Bra att du är nöjd med den redan ;)
/David Ljungkvist
Corolla 1,6 - Inte snabb, men snygg
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Äntligen Efter många års sug efter en avensis så .....

Inlägg av Dale »

Hoppas du blir nöjd. Fick en jag till slut med. Är väldigt nöjd med min än så länge iaf. Kört 200 mil på en vecka med den nu. :-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
mattish
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 18:34:00
Bilmodell: Fabia TDI
Årsmodell: 2011
PostOrt: VINsLÖV

Re: Äntligen efter många års ...... NU MED BILDER!!!!

Inlägg av mattish »

Fin i röd.
Har en likadan fast svart metallic.
Är hyffsat nöjd med den. Har haft lite småstrul som har gett mig en liten skev bild på deras kvalite. Men det är så många andra som är nöjda med sina.
Användarens profilbild
Engen
Inlägg: 72
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 18:48:50
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Äntligen efter många års ...... NU MED BILDER!!!!

Inlägg av Engen »

Små strul e aldrig kul.. hadde mycket sådant på förra bilen en Volvo 855 T5.. Men jag hoppas innerligt att jag gjort en deal.. har kört nästan 200 mil sedan jag köpte den och den har gått kanon!!!
¨
Sköna bilar är det iaf.. Trivs som fisken i vattnet
mattish
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 18:34:00
Bilmodell: Fabia TDI
Årsmodell: 2011
PostOrt: VINsLÖV

Re: Äntligen efter många års ...... NU MED BILDER!!!!

Inlägg av mattish »

Engen skrev:Små strul e aldrig kul.. hadde mycket sådant på förra bilen en Volvo 855 T5.. Men jag hoppas innerligt att jag gjort en deal.. har kört nästan 200 mil sedan jag köpte den och den har gått kanon!!!
¨
Sköna bilar är det iaf.. Trivs som fisken i vattnet
Nej det är det inte, men jag har inte behövt lägga några pengar på den även om garantin har gått ut.
Så det är att en Toyota som aldrig går sönder som jag har ändrat uppfattning om, men inte verkstaden och bemötandet i bilhallen. (Naturligtvis vet jag att alla bilar kan gå sönder ;) ) Något som gör att jag förmodligen ändå kommer återvända som kund.
De problemen jag har är väl inte världsstora, men det är att jag fick nya stålkastarinsatser, bilen rycker vid segdragning och att någon list trillar ner osv. Xenon fick jag på Goodwill, något som jag läst någonstans skulle kosta 12000 att köpa. Ryckigheten går tydligen inte något att göra så.

Ser fram emot lite mer komfort i nästa "Nya" avensis :D
Användarens profilbild
Engen
Inlägg: 72
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 18:48:50
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Äntligen efter många års ...... NU MED BILDER!!!!

Inlägg av Engen »

har kört drygt 300 mil sedan jag köpte bilen nu och jag e nöjd som 17.. Går bra och snålt så inni........ Van med volvo 5 cyl turbo med 1.3 liter milen.;! Dock det där med ryckningar vid seg dragning under 3000varv har jag känt ett par gånger.. Fast bara när motorn är ljummen/halv varm.. kall och varm inga problem. och ryckningarna är knappt kännbara.,! men som du skrev så påstår toyota att dom inte kan göra något åt det.,! ? Verkar mystiskt tycker jag.,! Det beror ju på något. .

Provat att tanka 98 och 95 oktan utan skillnad.. Tyckte nästan att toyotan gick sämre med 98 oktan ?.. Alla andra bilar jag ägt brukar ha gått bättre ju högre oktantal! men men!!. Känns nästan som motorn snålar på soppa innan han blir tillräklit varm.. rycken känns nästan som spikningar.,!! märkligt iaf.,!! Undrar om en chippning skulle göra bot på problemet.?
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Äntligen efter många års ...... NU MED BILDER!!!!

Inlägg av Speedo »

Jag har läst om dom där ryckningarna tidigare. Var det bara vissa motormodeller, och nyare avensisenmodellen efter -03?
tommykn
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 18:57:24
Bilmodell: Toyota Corolla T-sport Compr
Årsmodell: 2006
PostOrt: Hässleholm
Land (Country): Sverige

Re: Äntligen efter många års ...... NU MED BILDER!!!!

Inlägg av tommykn »

Naturligtvis bör man först veta vad som orsakar ryckningarna innan man åtgärdar något, men en förhållandevis billig åtgärd att utesluta magerryckningar och/eller sot i förbränningsrummet, är att byta till Iridiumstift - såväl NGK som Denso har ju bra sådana. Om man inte vill betala runt 200 spänn/st kan man klara sig med halva summan om man beställer via nätet från http://www.sparkplugs.co.uk eller någon annan leverantör, t.ex. Motorstylin som du hittar på http://www.ebay.com
Toyota Corolla T-sport Compressor -06
Toyota MR2 W3 -00
SAAB 9-5 Aero -00 steg 4
BMW Isetta -55
BMW F800R Chris Pfeiffer -10
Användarens profilbild
Engen
Inlägg: 72
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 18:48:50
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Äntligen efter många års ...... NU MED BILDER!!!!

Inlägg av Engen »

När jag köpte bilen servade dom bilen och böt just tändstiften ( Toyota certifeierad handlare och verkstad ) Dock vet jag inte med säkerhet att dom böt dom och heller inte till vad för sort men men.,! Bilen röck inte när jag provkörde den vad jag kan dra mig till minnes.. dock körde jag inte så långt heller! men är olika mycket från dag till dag om ändå väldigt väldigt små ryckningar!! MVH/ adde men jag ska kika vidare på det hela.,!
Har även funderat kring soppa filter men då borde bilen rycka oavsett om den är varm eller kall!! nu är det bara vid ljummen motor från 40 till typ 70 grader
MVH/ adde
Skriv svar