Har det med hårdhet, expandering eller annat att göra?

kanon, satte just upp en bästung furuhylla med dom grå betongpluggen och den sitter som berg i väggen (betong och trä)Dale skrev:När det gäller borrning har pluggen ingenting att göra. Däremot när man ska plugga. Den med vingar är mer universal och passar dugligt även i porösa material som tegel, lättbetong och gips.
Underbart!PierreW skrev:En liten kul grej som hände igår kväll. (tyckte polaren o jag iallfall)
Jo var så att vi åkte i hans "vinterbil" (volvo 945turbo) i mcdriven. För de första så har den enda ljuddämparen som fanns ramlat av så de är rakt rör, fick stänga av i mcdriven så tjejen hörde vad vi skulle beställa. För de andra så är bromsklossarna höger bak helt slut så de skrapar brutalt högt, jaja på vägen hem så svängde vi in vid en badplats för o slänga påsen med skräpet i en
soptunna, han backade intill så slängde jag påsen från bilen. Vi åker vidare hemåt, det är en liten bit grusväg ut från badplatsen o sen när vi kommer ut på asfalten så skrapar det brutalt mycket mer än det gjorde förut plus att det flög gnistor bakom bilen. Vi sa fan nu blir det till o jaga rätt i ett par bromsklossar, jaja vi åkte vidare efter ca 1 mil svänger vi in på en något mindre asfaltsväg.
Då säger jag till honom att vi kanske skulle stanna o kolla så inte hela skivan glöder. Och när jag sätter mig på knä o kollar bromsen som inte ser allt för illa ut får jag syn på något annat som inte satt under bilen när vi åkte hemifrån, ni kan ALDRIG gissa vad.
En jävla brassestol som fastnat i avgasröret vid badplatsen. När jag drog ut den o visa honom den så vek han sig av skratt o la sig på vägen o skratta. Ja började då skratta åt honom o fick så ont i magen att ja fick gå in i skogen o sätta mig på en sten o skratta.![]()
Fatta att den va rätt gött nerslipad efter 2 mils åkande under bilen haha.
Du är entreprenör och har insett att det är svårt att bli klar med jobbet i tid. Du är
upphandlad på en utförandeentreprenad och måste därför se till att bli klar i tid. Du
hyr in några montörer från en annan firma i grannstaden, tyvärr är du sent ute och
det finns inga hotell att få tag i. Eftersom arbetsområdet innefattar några fräscha
rum med dusch som egentligen inte påverkas speciellt mycket av entreprenaden,
men som ändå ingår i arbetsområdet, bestämmer du dig för att montörerna kan bo
där. Du tar upp detta med beställaren och hänvisar till AB04 och att du får använda
arbetsområdet fritt för entreprenadens genomförande. Beställaren meddelar att han
ska kolla med sin konsult om det är OK. Beställaren återkommer senare under
dagen och säger att detta inte är acceptabelt med hänvisning till standardavtalet.
Vem har rätt och vad kan man stödja sig på i det aktuella fallet? Hänvisa till lämpligt
standardavtal och §.