Sida 2 av 3

Re: Cressida RX80 1989 22R

Postat: ons 02 dec 2009, 00:03:56
av Johnny Blade
Jag tänkte att det nog är bäst att få på lite färg på insuget, det blir lätt så himla mycket ärg om man har det polerat.
Bild
Att flytta batteriet från höger till vänster sida för att lämna plats åt en LMM och luftburk var så ganska simpelt,det fanns färdiga skruvhål så det var bara att flytta över hyllan. :)

Undrar var jag gjort av spridarna och fuelrailen? Hmm!

Re: Cressida RX80 1989 22R

Postat: ons 02 dec 2009, 12:05:29
av Hemiyoda
Rough road package hahah. Enda som är extra på den där bilen. ;)

Re: Cressida RX80 1989 22R

Postat: ons 02 dec 2009, 17:33:37
av Johnny Blade
Japp. det betyder högre markfrigång,blaffigare kofångare och extra luft"filter". + ev någonting annat.

Re: Cressida RX80 1989 22R

Postat: mån 07 dec 2009, 19:41:11
av Johnny Blade
I måndags så beställde jag ett kamkedjekit från USA.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... MEWNX%3AIT
Nu så sitter den redan på plats, det är snabba ryck vill jag påstå. 8-)

Att komma åt den där kedjan var inte det lättaste,utan en bok att läsa i så hade jag nog brutit av transmissionskåpan.Det sitter en bult uppifrån,den kommer man bara åt om man tar bort fördelare med tillhörande drev i änden på kammen.Inte ens där dessa grejer var bortplockade så syntes bulten pga att det stod olja över den. :evil:
Oljepumpen sitter utanpå transkåpan och är driven av veven, det är ju rätt smidigt.

Re: Cressida RX80 1989 22R

Postat: lör 12 dec 2009, 01:12:52
av Johnny Blade
Nu har jag bökar dit kabelhärvan, det är inte lätt att förstå hur den en gång har suttit.
Kallstartsventilen är från en 5M-E, den passade nästan.
Bild
Jag passade även på att göra ett lock istället för EGR-röret.
Bild
Blankt va?, det är väl snart vitt av ärg. Hmm!
Ett lock istället för soppapumpen behövdes också.
Bild
Vad har vattenslangen till spjällhuset för funktion? Är det för att tina eventuell is?Är det ett krav att den finns kvar tro?

Re: Cressida RX80 1989 22R

Postat: sön 27 dec 2009, 20:13:20
av Johnny Blade
Det gick att skruva fast ECU'n ovanför värmepaket och fläktgrejer så där får den sitta.
Bild

Denna kan jag då inte behöva nå mer. :P
Bild

Är det nån som kan tipsa mig om nån bil med stora och billiga skärmkanter.
Camry(87-91) har iaf för liten radie.
Jag får nästan göra en mall av Cressidans kanter och springa omkring på nån parkering och jämföra. :roll:

Re: Cressida RX80 1989 22R

Postat: tor 21 jan 2010, 22:15:27
av Johnny Blade
Köpte bromsskivor med det närmaste måtten jag kunde hitta. Volvo 240. :)
Bild
Efter att ytterkanten på navet "svarvade" ner från 141mm till 139mm (som måttet på skivan) så centreras skivan där.
Frågan är om man kan ha hålen sådär eller om jag ska borra nya mellan dom gamla?

Re: Cressida RX80 1989 22R

Postat: tis 26 jan 2010, 22:41:16
av Johnny Blade
Typiskt, nu har jag fått en del över.Den här hållaren(som ligger uppe på motorn) finns det ingen plats för någonstans,det finns heller inga bulthål över.
Bild
Det ser ju ut som en generatorhållare eller så,med allt sånt sitter ju på sin plats redan.

Så går det när sakerna får torka för länge efter målning. ;)

Re: Cressida RX80 1989 22R

Postat: mån 01 feb 2010, 21:39:59
av Johnny Blade
Det känns säkrare med nya hål istället.
Bild

Re: Cressida RX80 1989 22R

Postat: mån 04 okt 2010, 22:19:28
av Johnny Blade
Nu har jag börjar med denna bil igen, ta i trä.

Den rostiga skärmkanten kapades bort.
Bild
En kant från Camry passas in.
Bild
Sen är det bara att falsa och svetsa fast.
Bild
Nederkanten ser inte lika ut på Camryn,dessutom var original så bortrostat så att man inte har nåt att gå efter.
Jaja, det blir nog bra tillslut.
Bild
Plattjärnet sitter bara där för att det ska bli lite rakare.