Kanske för sent nu men funderar du på en ny Auris och vill ha automatlåda så köp Hybriden om du nu inte måste ha dragkrok!
Den steglösa automaten kostar ju inget extra i hybriderna samtidigt som dom har bättre utrustningspaket från standard (inkl nyckelfritt start/låssystem) så jag skulle inte tveka att välja en modern hybrid i det valet eftersom priset knappt skiljer med samma utrustning.
Bensinförbrukningen skiljer däremot mycket kan jag intyga då jag hyrde en Auris Touring Sports med just bensinmotorn och den fina CVT-automaten för ett par månader sedan. Men då jag kör Prius-10 normalt med samma drivlina som Auris Hybrid så kan jag säga att du kommer tjäna i både ägandekostnader, skatt (skattefri 5 år sedan bara 360kr i årsskatt!) och främst bränslekostnader varje gång du tankar på att välja hybriden... Inte heller servicen är dyrare på hybriderna då eldelarna är underhållsfria.
Så som vi kör blandad svenssonkörning så drog den vanliga Auris bensinaren med CVT-automaten minst 2 dl mer per mil än vår Prius-10 samma körning (Aurisen drog i vårt Svenssonsnitt 0,72l/mil jämfört med Priusens årssnitt på 0,50l/milen) och då kör vi mestadels landsväg, kortkörningar och i bland motorväg så skulle man köra stadskörning i bland också kommer skillnaden vara ännu större till hybridens fördel då förbrukningen i dessa lägen blir överlägsen en vanlig bensinbil med automatlåda.
Hybridens växellåda med planetväxlar är egentligen väldigt enkelt uppbyggd och består utav bara 21 delar medans en konventionell automatlåda består av 700 delar kan man läsa här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius
På hybriderna lämnar Toyota dessutom 5 års garanti på hela hybriddrivlinan medans de vanliga modellerna har 3 års garanti och Toyota har ändå lägre garantikostnader på sina hybridmodeller än på de vanliga modellerna så kvalitén behöver man knappast oroa sig för mer än att tex en automatlåda kan rasa på vilken vanlig bil som helst eller att ett partikelfilter på en diesel måste bytas vilket är klart vanligare.
Min egen Prius slår snart över på 21 000 mil och känns som ny i drivlinan. En kompis har en Prius-05:a som närmar sig 25 000 mil helt utan problem med hybrid-drivlinan/batteri och det finns taxibilar som gått betydligt längre än så utan problem så tekniken är väldigt beprövad och håller mycket hög kvalitét.
Många som är rädda för att det blir mycket teknik vet oftast inte om att man med HSD-hybridsystemet faktiskt även slipper flera vanliga felkällor som andra bilar har då hybriderna saknar tex både generator & startmotor (det sköter elmotorn) samt att de tex är helt drivrems lösa och inte har några remmar alls som kan gå av eller behöver bytas.
Måste man inte ha dragkrok så är alltså min rekommendation tveklöst Hybriden!
