Sida 2 av 3

Re: Steglös automatväxellåda

Postat: tis 14 jan 2014, 20:25:29
av SvEsson
JaHaJa :D
Nu börjar bitarna falla på plats...
Mitt fel att inte från början tala om att frågan gällde NYA Auris.

Hittills inget negativt i alla fall.....möjligen mer är motorsvaghet :?:
Men räcker inte 132 hk?

Får väl prova själv..... 8-)

Re: Steglös automatväxellåda

Postat: tis 28 jan 2014, 22:12:42
av Hanzzon
Kanske för sent nu men funderar du på en ny Auris och vill ha automatlåda så köp Hybriden om du nu inte måste ha dragkrok!
Den steglösa automaten kostar ju inget extra i hybriderna samtidigt som dom har bättre utrustningspaket från standard (inkl nyckelfritt start/låssystem) så jag skulle inte tveka att välja en modern hybrid i det valet eftersom priset knappt skiljer med samma utrustning.
Bensinförbrukningen skiljer däremot mycket kan jag intyga då jag hyrde en Auris Touring Sports med just bensinmotorn och den fina CVT-automaten för ett par månader sedan. Men då jag kör Prius-10 normalt med samma drivlina som Auris Hybrid så kan jag säga att du kommer tjäna i både ägandekostnader, skatt (skattefri 5 år sedan bara 360kr i årsskatt!) och främst bränslekostnader varje gång du tankar på att välja hybriden... Inte heller servicen är dyrare på hybriderna då eldelarna är underhållsfria.

Så som vi kör blandad svenssonkörning så drog den vanliga Auris bensinaren med CVT-automaten minst 2 dl mer per mil än vår Prius-10 samma körning (Aurisen drog i vårt Svenssonsnitt 0,72l/mil jämfört med Priusens årssnitt på 0,50l/milen) och då kör vi mestadels landsväg, kortkörningar och i bland motorväg så skulle man köra stadskörning i bland också kommer skillnaden vara ännu större till hybridens fördel då förbrukningen i dessa lägen blir överlägsen en vanlig bensinbil med automatlåda.

Hybridens växellåda med planetväxlar är egentligen väldigt enkelt uppbyggd och består utav bara 21 delar medans en konventionell automatlåda består av 700 delar kan man läsa här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius

På hybriderna lämnar Toyota dessutom 5 års garanti på hela hybriddrivlinan medans de vanliga modellerna har 3 års garanti och Toyota har ändå lägre garantikostnader på sina hybridmodeller än på de vanliga modellerna så kvalitén behöver man knappast oroa sig för mer än att tex en automatlåda kan rasa på vilken vanlig bil som helst eller att ett partikelfilter på en diesel måste bytas vilket är klart vanligare.

Min egen Prius slår snart över på 21 000 mil och känns som ny i drivlinan. En kompis har en Prius-05:a som närmar sig 25 000 mil helt utan problem med hybrid-drivlinan/batteri och det finns taxibilar som gått betydligt längre än så utan problem så tekniken är väldigt beprövad och håller mycket hög kvalitét.

Många som är rädda för att det blir mycket teknik vet oftast inte om att man med HSD-hybridsystemet faktiskt även slipper flera vanliga felkällor som andra bilar har då hybriderna saknar tex både generator & startmotor (det sköter elmotorn) samt att de tex är helt drivrems lösa och inte har några remmar alls som kan gå av eller behöver bytas.

Måste man inte ha dragkrok så är alltså min rekommendation tveklöst Hybriden! :)

Re: Steglös automatväxellåda

Postat: ons 29 jan 2014, 15:39:18
av SvEsson
Tack Hanzzon för uttömmande info :D

Men jag vill kunna koppla på en lätt släpvagn (400-500 kg skulle räcka).
Får vänta på att det kommer, och slita på min gamla Avensis så länge. :thumbup:

............. 8-)

Re: Steglös automatväxellåda

Postat: ons 29 jan 2014, 16:16:37
av Dale
Ska du ha hybrid och dra något finns ju Lexus RX med 2 ton på kulan. ;-)

Re: Steglös automatväxellåda

Postat: tor 30 jan 2014, 12:47:51
av Hanzzon
Det märkliga är att nya Auris hybrid faktiskt verkar få ha dragkrok i Norge då jag såg att det även stod i ett Norskt nybilstest, och även om den inte fick dra mycket med drag så skulle det ju troligen räckt för många som dig som bara vill kunna dra en vanlig släpkärra.
Så detta måste åtminstone på nya Auris hybrid ha med EU-regler eller miljöklassningar att göra antar jag?
Slår man upp en ny Auris hybrid på tex Autoexperten så finns så även dragkrok att köpa till bilen och numera behöver inte dragkrokarna besiktigas/reggas in från i höstas tror jag det är då nya lagar trädde i kraft, så frågan är väl om någon skulle bry sig om man hade en dragkrok på hybriden om man nu bara ska dra en lite släpvagn någon gång då och då?

Re: Steglös automatväxellåda

Postat: tor 30 jan 2014, 15:34:36
av Dale
Det där lät ju intressant men de kan ju vara så att bakvagnen (dragets infästning) är lika oavsett hybrid eller inte och då e de klart att säljarna vill väl sälja men vad händer om Toyota inte tillåter att det skall dras nått om det händer en olycka?

Re: Steglös automatväxellåda

Postat: tor 30 jan 2014, 15:43:03
av PierreW
Det finns ju ingen max släpvagnsvikt angiven hos transportstyrelsen för Auris Hybrid, så alltså får du inte dra nånting även om du kan montera på drag.
Du kan ju ha ett o köra med ex cykelhållare ändå, svetsad mutter på kulan = obrukbart för kulhandske och alltså inget drag enligt besiktningen.

Re: Steglös automatväxellåda

Postat: tor 30 jan 2014, 16:38:04
av Dale
Prius trailer. :-)

Re: Steglös automatväxellåda

Postat: tor 30 jan 2014, 16:44:16
av Dale
Hittade 12 stycken hybrid Auris på finn.no med hengerfeste iofs bara max 345 kg men iaf Finns ju släpvagnar som inte väger mer än 300 kg. http://www.finn.no/finn/car/used/result ... 111&sort=9

Bara Toyota kan nog svara varför det inte finns i Sverige.

Finns Auris modeller som får dra 1500kg.

Re: Steglös automatväxellåda

Postat: tor 30 jan 2014, 22:37:57
av GT4-R
Hmm va som tusan jag vill ju ha hybrid auris sport Wagon men fallt på draget . Men går det mont drag så... Behöver dra upp ekan med båt trailern ..