Passade på att beställa lite delar från eBay idag när jag ändå var i farten, får se när det landar...
Lite både och, det gamla blocket har en cylinder man har svetsat i och det funkar kanske bra som det är men vill man ha det perfekt så får man sätta i foder alternativt bygga i nytt block, det var tanken från början men efter att ha sett hur mycket special det är som är bearbetat och modifierat i blocket så inser jag att det kommer kosta mycket pengar att bygga ett helt nytt.Hornlund skrev:Vilka tuffa prylar du har, men varför överger du det gamla blocket? Kostnadsfråga eller några fördelar som jag missar?
Vet inte riktigt men gärna i närheten av 200 så är jag nöjdele92 skrev:härligt bygge!vad tror du att efekten blir
Det är en lång historia, från början byggdes bilen av en kille i Stockholm, tydligen var han vän med en man vid namn Tom Avellan som var en grym motorguru, han hjälpte tydligen ett Italienskt F3 team att bygga motorer, av någon anledning så hamnade en sådan motor i min Celica men killarna som byggde bilen stannande av och bilen blev stående, så småningom såldes den till en annan kille här i Hässleholm som tänkte bygga klart, tyvärr blev den stående på nytt och när jag till slut fick loss den så hade den stått i ca 14 år...Hornlund skrev:Riktigt sunt resonemang, men jag blir ju onekligen nyfiken på hur du fått fatt i den där maskinen från första början. Det är något speciellt med motorer som fått gå tävling, kan bli ganska knepigt att få till på ett bra vis utan alla facit från de som ursprungligen byggde den.
Låter som du kommer att få duktigt med krut i den nya motorn ändå